Ga direct naar
Inhoud

Actueel ADHD en voeding

donderdag 10 februari 2011 Het wetenschappelijk tijdschrift The Lancet publiceerde op 5 februari 2011 de resultaten van onderzoek naar de relatie tussen voeding en ADHD. De resultaten van het onderzoek, uitgevoerd door het ADHD Research Centrum en UMC St. Radboud, lijken de relatie tussen voeding en ADHD te bevestigen.

De conclusie die de onderzoekers naar buiten brengen zijn: "Een beperkt eliminatiedieet dat wordt uitgevoerd onder deskundige supervisie is een waardevol instrument om vast te stellen of ADHD en ODD veroorzaakt worden door een voedselovergevoeligheid. Aangezien IgG-bloedonderzoek geen informatie oplevert over welke voedingsmiddelen mogelijk betrokken zijn bij het veroorzaken van ADHD bij kinderen, wordt het volgen van een dieet dat gebaseerd is op IgG-bloedonderzoek afgeraden."

Oudervereniging Balans reageert op haar website: "In het onderzoek wordt de relatie tussen voeding en ADHD bij jonge kinderen tussen 4 en 8 jaar sterker dan tot nu toe, onderbouwd. Van de honderd jonge kinderen met ADHD blijkt twee derde dermate goed op het dieet te reageren dat na vijf weken de gedragsproblemen verdwenen zijn. Onbekend is nog welk effect het schrappen van bepaalde voedingsmiddelen in de hersenen heeft, waardoor de gedragsproblemen zijn afgenomen.

Dat er een relatie is lijkt nu met dit onderzoek bevestigd. Het zou een goede zaak zijn om hier verder onderzoek naar te doen. Met name hoe op een duidelijke, kindvriendelijke wijze vastgesteld kan worden welke voedingsmiddelen de boosdoeners zijn. Ook zou onderzocht moeten worden wat de impact van een dergelijk dieet is op de kwaliteit van leven van kind en gezin.

Het is dus de vraag of dit onderzoek genoeg onderbouwing geeft om de richtlijnen voor behandeling van ADHD hiermee drastisch te wijzigen. Het voedingsaspect zou bij het diagnostisch onderzoek van jonge kinderen wel met de ouders besproken kunnen worden."

Voorlopig zullen we als Driestar Onderwijsadvies op grond van bovenstaande de adviezen voor de diagnostiek en behandeling van ADHD nog niet wijzigen. Wel kunnen ouders die € 780,- over hebben voor het dieetonderzoek én het zien zitten om en dergelijk zwaar dieet te proberen hierin door school gesteund worden. Uiteraard zal daarnaast in de consultaties ook gekeken worden naar de actuele (onderwijs)behoeftes van het kind en zal hier zo goed mogelijk bij worden aangesloten.

Bron: www.balansdigitaal.nl en www.adhdenvoeding.nl.

Een samenvatting van de onderzoeksconclusies vind u op de website van adhdenvoeding.

Drs. W.M. (Marianne) van der Zalm-Grisnich, orthopedagoog.

«Terug





Snelkoppelingen
Volg ons op