Landelijke Assessorendag

  • Datum 4 november 2025
  • Tijd 09:00
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
  • Inschrijving verplicht Ja, voor 28 oktober 2025

Op dinsdag 4 november 2025 vindt de 7e Landelijke Assessorendag plaats. Het doel van deze dag is om de assessoren zowel de gelegenheid te geven om de eigen assessorenkwaliteiten "aan te scherpen" als met elkaar in gesprek te gaan en ervaringen uit te wisselen.

De assessor van de toekomst: adaptief, reflectief en innovatief

Op dinsdag 4 november 2025 is de 7e Landelijke Assessorendag gepland bij Driestar hogeschool in Gouda. 

Het doel van deze dag is om de assessoren:

  • De gelegenheid te bieden de eigen assessorenkwaliteiten "aan te scherpen". 
  • Op de hoogte te brengen van de nieuwste ontwikkelingen rond assessments.
  • Met elkaar in gesprek te brengen voor ontmoeting en uitwisseling van ervaringen.

Keynote

Als keynote spreker verzorgt Desirée Joosten - ten Brinke een prikkelende en inspirerende presentatie. Zij is Hoogleraar aan de universiteit van Maastricht in de leerstoel Leren en Toetsen en bekend van ‘Toetsen in het hoger onderwijs’. 

Zij neemt ons mee in het valideren van onderwijs en erkenning van verworven competenties in assessments. Flexibilisering van het onderwijs is een belangrijke ontwikkeling waarbij al ons onderwijs wordt omgezet in leeruitkomsten die leerwegonafhankelijk gevalideerd kunnen worden. 

Daarnaast brengt de ontwikkeling van Artificial Intelligence de assessoren grote uitdagingen en kansen. Deze ontwikkelingen vragen steeds vaker om assessments die worden ingezet voor validering van EVC’s en leeruitkomsten, waarin de authenticiteit van bewijzen gemeten wordt. 

Inge Oudkerk Pool, voorzitter van LENA, neemt ons mee in de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Zo is het raamwerk bijgesteld en gaan we assessoren certificeren die zich de afgelopen maanden door hebben ontwikkeld tot expert.  

Yvonne Gielen, senior beleidsmedewerker van OCW, zal updates geven vanuit het ministerie van OCW met het oog op de ‘brede intake’, flexibilisering en Zij-instroom in het Beroep.

Keynote en workshops

Naast de keynote zijn er verschillende workshops. Hieronder vind je meer informatie over de keynote en de workhops:

In deze keynote gaat Desirée in op de vraag wat een veranderende onderwijscontext, met de beschikbaarheid van generatieve AI, betekent voor het werk van assessoren. Centraal in deze keynote staat het belang van interactief en betekenisvol beoordelen, waarbij dialoog en interactie tussen assessor en beoordeelde essentieel zijn. Dit vraagt om de cruciale vaardigheid van evaluative judgement: de capaciteit van assessoren om de kwaliteit van werk kritisch en constructief te evalueren en te stimuleren.

Voor deze vaardigheid is het nodig dat ICT, waaronder AI-toepassingen, slim, efficiënt en kritisch ter ondersteuning worden ingezet. De kansen en uitdagingen hierbij, met bijzondere aandacht voor de authenticiteit van bewijsmateriaal, worden besproken. 

Deze veranderingen vragen om assessoren die adaptief, reflectief en innovatief zijn, zodat ze klaar zijn om uitdagingen in een snel veranderende onderwijsomgeving effectief aan te gaan.

Over de spreker
Prof. Dr. Desirée Joosten-ten Brinke is hoogleraar Leren & Toetsen bij de vakgroep Onderwijsontwikkeling en onderzoek, School of Health Professions Education, van de Faculty of Health, Medicine, and Life Sciences bij de Universiteit Maastricht.

Zij studeerde Toegepaste Onderwijskunde aan de Universiteit Twente en is afgestudeerd bij de vakgroep Onderwijskundige Meetmethoden en Data-analyse. In 1990 werd zij toetsdeskundige bij de Open Universiteit en promoveerde daar op het proefschrift getiteld ‘Assessment of prior learning’. Van 2010-2020 combineerde zij haar werk als universitair hoofddocent met de functie als lector Technology-enhanced assessment en academic director van de Masteropleiding Toetsdeskundige bij Fontys lerarenopleiding Tilburg.

Van 2020-2023 was zij decaan van de faculteit Onderwijswetenschappen bij de Open Universiteit en hoogleraar Leren van volwassenen. Desirée is eindredacteur van Examens, tijdschrift voor de toetspraktijk en auteur van enkele boeken op het gebied van toetsen en beoordelen. Haar onderzoeks- en onderwijsfocus is gericht op kwaliteit van toetsen en beoordelen, de integratie van assessment for learning met assessment of learning, beoordelen op de werkplek, EVC, en digitaal toetsen.
Holistisch assessment betreft alle vormen van open en inclusieve interactie tussen individu, (werk)organisatie en onderwijsinstelling (Duvekot, 2016, 2024). Deze interactie sluit aan bij wat Nonaka en Takeuchi (1995) het proces van kenniscreatie noemen, waarin expliciete en impliciete kennis worden uitgewisseld in een dynamisch proces.
 
Centraal in dergelijk assessment staan drie verschillende maar complementaire standaarden: de persoonlijke standaard van het individu (het persoonlijke referentiekader van competenties, waarden en aspiraties), de functiestandaard van de organisatie (competentieprofielen en functie-eisen), en de kwalificatiestandaard van de onderwijsinstelling (leeruitkomsten en certificeringseisen).

Binnen deze driehoek faciliteert de assessor dus potentieel drie dialogen die gericht zijn op het actief verbinden van deze standaarden. Welke dialogen of trialogen plaatsvinden en hoe de assessor daarin holistisch kan opereren zijn de te beantwoorden vragen in deze sessie. 

Over workshopleider
Ruud Duvekot is sinds 1995 betrokken bij beleidsvorming, training en onderzoek naar strategieën voor levenslang leren en de validatie van niet-formeel en informeel leren. Hij heeft heb het 'Kenniscentrum EVC' opgericht, het Nederlandse kenniscentrum voor de Validatie van Verworven Competenties (VPL, validation of prior learning).

Hij werkt aan Hogeschool Utrecht en als universitair hoofddocent 'gepersonaliseerd leren' aan de Inholland Hogeschool. Momenteel werkt hij als expert bij het Centrum voor Levenslang Leren (CL3S). Lopende projecten zijn (o.a.) kwartiermaker voor de oprichting van een '2e generatie' kenniscentrum over flexibilisering in het hoger onderwijs.

Naast deze activiteiten is hij (sinds 2002) voorzitter van de Stichting Europees Centrum voor Validering van Verworven Competenties (VPL). Deze stichting bestudeert, verzamelt en verspreidt informatie over alle aspecten van VPL. Hij is ook voorzitter van de Stichting Zelfmanagement van Competenties CH-Q (sinds 2011) dat werkt met een Zwitserse licentie voor de certificering van portfolio-trainers en -beoordelaars.

Doelgroep
Assessoren, begeleiders, docenten en bestuurders

Workshopronde
Te volgen in workshopronde 1 of 2
Wie heeft dit geschreven? Die vraag wordt steeds relevanter in een onderwijspraktijk waarin AI-tools zoals ChatGPT of Claude moeiteloos meedenken, meeschrijven en herschrijven. Voor assessoren en begeleiders in het zij-instroomtraject roept dit nieuwe vragen op over de betrouwbaarheid en validiteit van wat ze beoordelen.

In deze interactieve workshop verkennen we hoe AI de leeractiviteiten en producten van studenten beïnvloedt, vaak zonder dat het zichtbaar is. Je leert hoe je je oordeel beter kunt positioneren binnen de bredere context van leerdoelen en leerprocessen, ook als je die doelen niet zelf hebt geformuleerd.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en reflectieve werkvormen scherpen we je beoordelingsvaardigheden aan. Geen AI-evangelie of doemdenken, maar concrete handvatten voor kwalitatieve toetsing in een tijdperk waarin authenticiteit onder druk staat.

Over de workhopleider
Jorrick Beckers is universitair docent onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en onderzoeker bij het lectoraat Technology Enhanced Assessment and Learning van Fontys Educatie. Hij doet onderzoek naar regulatie van leren in sociale contexten, en houdt zich in het bijzonder bezig met de rol van toetsing in het zichtbaar maken en versterken van leerprocessen.

Daarnaast is hij docent in de master Sport- en Bewegingsonderwijs bij Fontys Sport en Bewegen. Zijn werk raakt aan de kruising van leerpsychologie, toetspraktijk en technologische innovatie. Vanuit die achtergrond denkt hij actief mee over de rol van AI in beoordelen en begeleiden, onder andere als medeauteur van de landelijke visietekst over AI en toetsing vanuit Npuls.
Deze workshop richt zich op het versterken van assessorvaardigheden bij portfoliotoetsing, als onderdeel van een toetsprogramma. Het doel van de training is om assessoren bewust te laten nadenken over de kwaliteit van de beslissing die zij nemen op basis van het portfolio, en over de invloed die zij als assessor hebben op dit proces.

Tijdens de workshop komt aan bod hoe assessoren tot een onderbouwd oordeel kunnen komen, ook wanneer de structuur of het bewijsmateriaal in het portfolio onduidelijk is. Er wordt aandacht besteed aan het proces van onderlinge kalibratie om tot gezamenlijke interpretaties te komen. Daarnaast wordt verkend hoe de portfoliobeoordeling kan worden ingezet als voorbereiding op een criteriumgericht interview (CGI).

Over de workshopleiders
Debby Weerlink
Debby Weerlink is onderwijs- en toetsdeskundige bij Fontys Onderwijsinnovatie. Ze is als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Technology Enhanced Learning and Assessment. Daarnaast is ze docent en coach bij de Master Toetsdeskundige.

Andrea Oudkerk Pool
Andrea Oudkerk Pool is onderwijs- en toetsdeskundige bij Fontys International Business Studies. Ze is tevens onderzoeker bij het lectoraat Technology Enhanced Learning and Assessment en docent bij de Master Toetsdeskundige.
Allemaal worden we ermee geconfronteerd als assessor. We lezen een portfolio dat vaag, abstract en opvallend duur geformuleerd is. Of waar random referenties door de tekst gestrooid zijn.

In deze workshop bespreken we de aard van GenAI, oorzaken en gevolgen van GenAI gebruik door studenten, GenAI herkenningspunten en mogelijke oplossingen van het probleem dat door GenAI gebruik de betrouwbaarheid en de validiteit van toetsing in het geding zijn

Over de workshopleider
Anneke Smits is lector onderwijsinnovatie en ict en medeauteur van het Windesheimbeleid rondom GenAI. Zij heeft bovendien ervaring als assessor in de pabo. Binnen haar lectoraat wordt onderzoek gedaan naar het gebruik van GenAI door studenten. Daarnaast is zij medeauteur van de boeken over Rijke taal (samen met Erna van Koeven).

Workshopronde
Alleen in workshopronde 1
In deze workshop duiken we samen in de kunst van het helder, trefzeker en objectief rapporteren. We leggen echte fragmenten uit rapportages onder de loep en ontdekken hoe kleine nuances grote impact kunnen hebben. Waar zit de kracht van je woorden – en waar sluipt er (onbewust) subjectiviteit in?

Met collega-assessoren spar je over stijl, toon en formulering, zodat je met frisse blik én concrete tips naar huis gaat. Voor iedereen die zijn pen wil aanscherpen en zijn oordeel glashelder wil verwoorden.

Over de workshopleider
Arie Goijaarts is lerarenopleider en assessor bij Fontys Educatie

Doelgroep
Assessoren

Workshopronde
Te volgen in workshopronde 1 of 2
Generatieve AI transformeert het onderwijs in hoog tempo. Kan deze technologie effectief worden ingezet bij assessments zonder concessies aan toetskwaliteit - of zelfs met kwaliteitsverbetering?

In deze workshop ontdek je hoe AI kan bijdragen aan diepere zelfreflectie bij studenten én scherpere beoordelingen door assessoren. Je ontdekt praktische AI-toepassingen die studenten, begeleiders en assessoren kunnen inzetten bij de voorbereiding en afname van assessments. Denk aan door AI gegenereerde socratische vragen die studenten helpen tot diepere inzichten en meer zelfbewuste reflectie te komen.

Assessoren zouden hulp kunnen krijgen bij het analyseren van sterke en zwakke punten in studentendossiers, het genereren van te stellen vragen en het opsporen van blinde vlekken in hun eigen beoordeling. Daarnaast komen ethische aspecten van AI-gebruik aan bod. Waar ligt voor studenten de grens tussen zinvolle ondersteuning om hun eigen analyses te verdiepen, en het uitbesteden van authentiek denk- en reflectiewerk?

En hoe kunnen assessoren AI effectief inzetten als hulpmiddel, terwijl hun eigen expertise en oordeelsvorming toch leidend blijven in het beoordelingsproces? Tijdens deze interactieve workshop ga je zelf aan de slag met concrete tools en voorbeelden. Zo ervaar je hoe studenten AI effectief kunnen gebruiken én hoe jij je rol als beoordelaar kunt verdiepen en versterken.

Je gaat naar huis met handvatten om AI verantwoord in te zetten voor betere assessments - zonder concessies aan kwaliteit.

Over workshopleider
Sander is docent aan de lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool van Amsterdam en sinds 2016 gecertificeerd assessor. Ook is hij al jarenlang lid van de examencommissie.

Sinds de opkomst van ChatGPT verdiept hij zich intensief in de impact van generatieve AI op toetsing. Waar hij aanvankelijk vooral betrokken was bij het behandelen van fraudegevallen, groeide zijn interesse in de vraag hoe deze technologie juist ook op een positieve manier ingezet kan worden – zowel door studenten als door docenten.

In zijn werk ontwikkelt en onderzoekt hij toepassingen van AI die bijdragen aan zinvolle toetsing en krachtige leerprocessen. Zijn aanpak is onderzoekend en praktijkgericht, met oog voor toetskwaliteit, ethiek en professionalisering. Hij deelt zijn inzichten graag met collega’s die willen experimenteren met AI in hun onderwijspraktijk.

Doelgroep
Assessoren

Workshopronde
Te volgen in workshopronde 1 of 2
Als assessor besteed je veel tijd aan het lezen van portfolio’s. Wist je dat het mogelijk is om met behulp van praktische snel leestechnieken en ooggymnastiek 1 ½ tot 2 keer sneller en met groter begrip te leren lezen?

In deze workshop leren we een paar van deze praktische technieken kennen en passen deze toe. Door middel van een begin- en eindtoets meten we het effect op jouw leestechniek.

Over de workshopleider
Lonny van Asperen was tot vorig jaar medewerker van het assessmentbureau van de Hogeschool Utrecht.

Doelgroep
Assessoren

Workshopronde
Te volgen in workshopronde 1 of 2
Kalibreersessies kunnen assessoren helpen tot een eenduidige interpretatie van een beoordelingsmodel te komen. Daan Andriessen schreef een Handreiking Kalibreersessies, deels gebaseerd op het rapport van de Expertgroep protocol (2014) ‘Beoordelen is Mensenwerk’. Deze handreiking geeft suggesties op welke manier kalibreersessies kunnen worden georganiseerd en geleid.

In de workshop wordt een praktijkvoorbeeld van een kalibreersessie gedeeld dat gebaseerd is op het model van Andriessen. Je wordt uitgenodigd het model voor je eigen praktijk te beoordelen in uitwisseling met collega assessoren.

Over workshopleider
Karin Winkel werkt op het Assessorencentrum van Instituut voor Lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam (HR). Zij werkte 25 jaar in het middelbaar onderwijs en startte daar als veldasssessor en werkte afgelopen 15 jaar als trainer, coach en expert assessor voor het AC en is docent Engels op de pabo
Ervaringen delen? Sparren? Een kijkje in een andere keuken? Wees welkom! In deze workshop delen we ervaringen met elkaar, zodat we met een frisse blik weer verder kunnen in onze eigen werkomgeving. Graag het te bespreken onderwerp vooraf doorgeven aan a.n.pols@driestar-educatief.nl.

Over de workshopleider
Sietske van der Worp werkt als lerarenopleider en assessorentrainer bij Hogeschool Windesheim. Daarnaast is zij actief binnen LENA.

Doelgroep
Assessoren

Workshopronde
Alleen in workshopronde 2

Deze workshop is bestemd voor expert assessoren die hun training afronden.

Over de workshopleider
Inge is sinds 1989 als onderwijskundige en leerpsychologe verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. In de loop der jaren heeft zij uiteenlopende functies vervuld, waaronder die van docent, ontwikkelaar, trainer, projectleider en coördinator zij-instroom in het beroep. Ze speelde een centrale rol bij de ontwikkeling van het portfolio en het competentiegericht begeleiden en beoordelen.

Binnen één van de voorlopers van het netwerk LENA ontwikkelde zij destijds het assessorenprofiel en de bijbehorende trainingen. In 2013 deed zij onderzoek naar de professionalisering van assessoren, wat resulteerde in de eerste kwaliteitsrubriek. Deze rubriek werd in 2024 door LENA verder ontwikkeld tot de huidige kwaliteitsrubriek voor de basis- en bekwaam assessor. Deze rubriek biedt inzicht in waar een assessor zich bevindt in zijn of haar professionele ontwikkeling.

Als voorzitter van LENA onderhoudt zij contact met het ministerie van OCW, de Onderwijsinspectie en ADEF. Ze draagt actief bij aan het beleid rondom zij-instroom in het beroep en de waardering van EVC’s.

Zowel binnen als buiten de HvA is zij nog altijd actief als trainer en adviseur op het gebied van beroepsbekwaam begeleiden en beoordelen. Daarnaast haalt zij veel voldoening uit haar werk als assessor van studenten en zij-instromers, en begeleidt ze velen van hen op weg naar het bekwaamheidsonderzoek.

Workshopronde
Alleen in workshopronde 1

In deze workshop maak je op een speelse en interactieve manier kennis met de kwaliteitsrubriek voor de basis- en bekwaam assessor. Door in gesprek te gaan met mede-deelnemers word je je bewust van je eigen inschatting op verschillende assessorenkwaliteiten en ontdek je waar jouw persoonlijke leervragen liggen. Dit doen we aan de hand van het vertrouwde spel Bingo! – maar dan in een beoordelingsjasje.

Van assessoren wordt tijdens ZiB- en opleidingsassessments een complex en intensief beoordelingsniveau gevraagd. Je wordt geacht zowel analytisch als holistisch te kunnen beoordelen én je oordeel helder te onderbouwen. De kwaliteitsrubriek ondersteunt je hierbij, door inzicht te geven in de benodigde beoordelaarskwaliteiten.

Aan het eind van de workshop heb je een scherp beeld van waar jij staat als assessor en beschik je over waardevolle input voor je verdere professionalisering op het gebied van beoordelen.

Over de workshopleider
Inge is sinds 1989 als onderwijskundige en leerpsychologe verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. In de loop der jaren heeft zij uiteenlopende functies vervuld, waaronder die van docent, ontwikkelaar, trainer, projectleider en coördinator zij-instroom in het beroep. Ze speelde een centrale rol bij de ontwikkeling van het portfolio en het competentiegericht begeleiden en beoordelen.

Binnen één van de voorlopers van het netwerk LENA ontwikkelde zij destijds het assessorenprofiel en de bijbehorende trainingen. In 2013 deed zij onderzoek naar de professionalisering van assessoren, wat resulteerde in de eerste kwaliteitsrubriek. Deze rubriek werd in 2024 door LENA verder ontwikkeld tot de huidige kwaliteitsrubriek voor de basis- en bekwaam assessor. Deze rubriek biedt inzicht in waar een assessor zich bevindt in zijn of haar professionele ontwikkeling.

Als voorzitter van LENA onderhoudt zij contact met het ministerie van OCW, de Onderwijsinspectie en ADEF. Ze draagt actief bij aan het beleid rondom zij-instroom in het beroep en de waardering van EVC’s.

Zowel binnen als buiten de HvA is zij nog altijd actief als trainer en adviseur op het gebied van beroepsbekwaam begeleiden en beoordelen. Daarnaast haalt zij veel voldoening uit haar werk als assessor van studenten en zij-instromers, en begeleidt ze velen van hen op weg naar het bekwaamheidsonderzoek.

Doelgroep
Assessoren, begeleiders, docenten en bestuurders

Workshopronde
Alleen in workshopronde 2
In deze workshop willen we ervaringen uitwisselen met het (bij hogescholen nog niet zo lang bestaande) traject Zijinstroom in Beroep eerstegraad (ZiB1). Het betreft zijinstromers met zeer uiteenlopende achtergronden, vooropleidingen en onderwijservaring, die ook niet persé al bevoegd zijn als tweedegraadsdocent. 

We brengen in elk geval de ervaringen in die we bij Hogeschool Utrecht hebben opgedaan en nodigen deelnemers die verbonden zijn aan andere instellingen uit om ook hun ervaringen te delen.

We gaan uit van het traject ZiB1 aan een hbo-instelling, maar het lijkt ons mooi om ook uit te wisselen en waar mogelijk verbinding te zoeken met universitaire zijinstroomtrajecten. We nodigen collega’s die daarbij betrokken zijn dus ook van harte uit om deel te nemen! 

Vragen die tijdens de workshop aan bod komen zijn:
  • Welke kandidaten zijn we tot nu toe tegengekomen?
  • Hoe gaan we in het geschiktheidsonderzoek om met kandidaten die nog geen tweedegraadsbevoegdheid hebben in het vak waarvoor ze in een zijinstroomtraject een eerstegraadsbevoegdheid willen halen? 
  • In hoeverre verschilt het afnemen van een geschiktheidsonderzoek bij een kandidaat voor de eerstegraad van dat bij een kandidaat voor de tweedegraad? Wat betekent dat voor de kennis en kunde van de assessoren?
  • Hoe leveren we maatwerk in het scholingstraject: inhoud, vorm en begeleiding?
  • Wat is succesvol gebleken en waar zitten knelpunten?
Over de workshopleiders
Hannah Wielenga is assessmentontwikkelaar en assessorentrainer bij de Hogeschool Utrecht. Pascal Bertrand is lerarenopleider Nederlands en assessor en begeleider in het traject zijinstroom in beroep eerstegraad.

Doelgroep
Assessmentontwikkelaars, assessoren, intakers en begeleiders, die betrokken zijn bij (of geïnteresseerd zijn in) Zijinstroom in Beroep eerstegraads.

Workshopronde
Alleen in workshopronde 2

In de ochtend is er voor de expertassessoren een aparte workshop waarin zij aan elkaar presenteren. Aan het einde van de assessorendag vindt de plenaire certificering plaats. 

We zien uit naar een inspirerende en leerzame dag!

Programma van de dag

09.00 uurInloop
09.30 uurOpening door Sjoerd van den Berg
09.40 uur

Keynote: De assessor van de toekomst: adaptief, reflectief en innovatief
Desirée Joosten - ten Brinke (hoogleraar Universiteit van Maastricht)

10.40 uur

Nieuw Raamwerk Zij-instroom in het Beroep
Inge Oudkerk Pool (voorzitter LENA)

10.50 uur

Ontwikkeling vanuit perspectief OCW 
Yvonne Gielen (senior beleidsmedewerker directie PO)

11.00 uurPauze
11.15 uurEerste ronde workshops
12.45 uur

Pauze, Lunch, Ontmoeting en Intervisie

14.00 uurTweede ronde workshops
15.30 uurCertificering van expertassessoren
16.00 uurAfsluiting

Kosten

De kosten voor de Assessorendag zijn 90 euro p.p. inclusief lunch.

Inschrijving geopend

Je kunt je nu aanmelden voor de Assessorendag. Dat doe je via onderstaand formulier.

Persoonlijke gegevens
Factuurgegevens
Indien nodig
Workshop
Algemene voorwaarden