
EdTech-bedrijf xXenta en Driestar educatief hebben vandaag een strategisch partnerschap gesloten om het onderwijs toekomstbestendig te maken met de slimme én verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie (AI).

Pieter van Eijk werkt als belangenbehartiger bij de VGS. Hij volgde de leergang Christelijke professional in een seculiere maatschappij. ‘Deze leergang verbindt actuele thema’s met Bijbelse reflectie en persoonlijke vorming. Het was voor mij een waardevolle manier om vanuit een Bijbels perspectief te reflecteren op mijn rol in de samenleving.’

Hoe blijf je als christen staande in een maatschappij waarin Bijbelse waarden steeds meer onder druk staan? Hoe geef je vorm aan je geloof in een werk- en leefomgeving waar thema’s als diversiteit, identiteit en klimaat de toon zetten?

Progressus, de landelijke onderwijsregio voor christelijk-reformatorisch onderwijs, en Driestar educatief willen het tekort aan schoolleiders terugdringen. Daarom lanceren deze organisaties gezamenlijk het platform ‘En dan ben je schoolleider’. Daarmee willen ze meer mensen interesseren voor een functie als schoolleider.

Jan Henk VinkBeeld: Driestar educatief “Schoolleider is een prachtig beroep, maar het kan ook pittig zijn. Door eerst mee te lopen met een ervaren schoolleider ben ik beter voorbereid op het werk.” Dit zegt teamleider Jan Henk Vink.

Leerkrachten zijn onmisbaar. Zij geven het vuur door aan de kinderen, collega's en ouders. Zoals leerkrachten het vuur bij kinderen ontsteken, zo willen wij hen helpen om hen vuur als professional en team brandend te houden.

Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?

Els den Butter werkt al 25 jaar als docent Nederlands op het vmbo-gt van Driestar Gouda, een school van Driestar-Wartburg. Sinds drie jaar vervult ze daarnaast de rol van zorgcoördinator. Voor die functie wilde ze haar leiderschapskwaliteiten ontwikkelen, en dat deed ze in het leiderschapsoriëntatietraject van Driestar onderwijsadvies. “Ik heb geleerd kritisch naar mezelf te kijken en mijn positie steviger in te nemen. Collega’s geven aan dat ze echt verschil zien: ik ben gegroeid in mijn functie.”