10 juni 2025

Dyslexiewedstrijd: creativiteit leeft, en de stem van deze leerlingen verdient een podium

Door Wenneke de Ruijter

Het is inmiddels alweer 2 jaar geleden dat de dyslexiewedstrijd is georganiseerd. Hoog tijd om het dit jaar weer op te pakken. Het is al langer het idee om de voorkant van de leerlingenmap te herzien. Daar kunnen we deze wedstrijd goed voor gebruiken. Achter de schermen wordt gewerkt aan een duidelijke opdracht en in april krijgen alle leerlingen die een behandeltraject volgen een kaartje mee waarop staat wat de bedoeling is.

Op het kaartje staat: Wij zijn op zoek naar een nieuwe voorkant voor de dyslexie-leerlingenmap. Wil jij deze voor ons maken? Jij mag helemaal zelf bedenken hoe de voorkant eruit zal zien en al je creativiteit gebruiken. Wel vinden wij het belangrijk dat het onderwerp dyslexie er heel duidelijk in naar voren komt.

En dan komen de inzendingen binnen. Eerst gaat het nog niet zo hard, maar dichterbij de uiterste inzenddatum heeft de postbode het druk met het bezorgen van de inzendingen. Iedere keer weer is het erg leuk om de stapel enveloppen open te maken. 

Dyslexie als waterval

Steeds is het een verrassing wat eruit komt. Een kraan, trekker of vrachtwagen laat zien dat een jongen deze prachtige tekening heeft gemaakt. Hartjes en bloemetjes zijn vaak echt iets voor meisjes. Er zijn ook inzendingen met een begeleidend briefje, waarop wordt toegelicht wat er getekend is. Bijvoorbeeld dyslexie als waterval van letters. Of Driestar als brandweer of chinook:

‘De chinook is de Driestar die komt aan met de dyslexiebehandeling. Er zijn dan nog veel dingen onduidelijk voor de leerling vandaar de '??'. De juf is degene die de chinook opvangt en gaat uitleggen. De leerling gaat zichzelf begrijpen en zich minder onzeker voelen.’ 

Kleurrijke patronen, inspirerende slogans en verrassende artistieke keuzes

Bij het nagaan van alle inzendingen probeer ik het op een rijtje te zetten. Van speelse illustraties tot doordachte ontwerpen die de kracht van leren uitdrukken; elk ingezonden ontwerp vertelt zijn eigen verhaal. Kleurrijke patronen, inspirerende slogans en verrassende artistieke keuzes laten zien hoe diepgaand leerlingen nadenken over wat een leerlingenmap moet uitstralen. 

Ook aan schrijfruimte voor een naam of het logo van Driestar educatief is regelmatig gedacht. Bomen, hoofden, boeken, karren en golven vol letters. Of letters die groeien als bloemen. Duidelijk is te zien dat dyslexie alles te maken heeft met letters en woorden. 

Uniek

Diverse spelfouten, die al dan niet worden verbeterd, laten zien wat dyslexie kan betekenen. Daarnaast zie ik 'minions', Donald Duck en superhelden. Opgegroeid op het platteland kan ik ook genieten van de getekende en ingekleurde trekkers, bijvoorbeeld met een kar waarop alle hooipakken voorzien zijn van klanken. Iedere inzending is uniek. En zo is het ook met alle leerlingen, wat passend op één van de inzendingen staat verwoord: ‘Jij bent uniek!’

De winnaar

De overvloed aan creatieve inzendingen maakt de keuze voor de jury erg lastig. Hoe kies je één winnaar als elk ontwerp zijn eigen karakter en visie heeft? Er wordt gekozen voor een combinatie van bruikbaarheid en creativiteit. Na goed overleg zijn we eruit:

winnaars 20251e, 2e en 3e prijs

Bij de 3e tekening is het vooral de toelichting die ons raakt. ‘Ik vind het erg leuk om deze kleurplaat te maken. Maar wat zie je nou eigenlijk? Op deze kleurplaat zien jullie een meisje, dit meisje heeft ook dyslexie. En toen ze nog niet wist dat ze dyslexie had, toen was alles zwart. Net zoals het gras. Maar toen ze wist dat ze dyslexie had werd alles weer licht en ook toen ze een behandeling kreeg. Daarom kijkt ze ook naar de horizon.'Derde prijsHellen wint de derde prijsVoor alle leerlingen die meegedaan hebben is er een presentje. De winnaars krijgen via hun behandelaar een prijs. Voor Rutger (1e prijs) is er als echte verrassing een feestje in de klas. Samen met zijn ouders en klasgenoten genieten zij van taart.

winnaar 2025Rutger wint de eerste prijs

Hier op kantoor hangen nog diverse lijsten, waarbij de inhoud wel een kleurige update kan gebruiken. Met ruim 90 inzendingen is één ding zeker: creativiteit leeft, en de stem van deze leerlingen verdient een podium.

Bedankt voor jullie inzendingen!