- Datum 10 december 2025
- Tijd 13:30 - 17:30
- Locatie Driestar hogeschool, Gouda
- Inschrijving verplicht Ja, voor 3 december 2025
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert in hoog tempo onze samenleving – van hoe we leren en werken tot hoe we denken en keuzes maken. Hierdoor staat het ideaal van persoonsvorming, zoals dat in het christelijk onderwijs wordt gekoesterd, onder druk. Want welke betekenis heeft de leraar nog in een wereld waarin technologie alomtegenwoordig is?
In dit symposium gaan we na wat persoonsvorming anno 2025 betekent en hoe we hier praktisch gestalte aan kunnen geven. We zullen niet de technologische ontwikkelingen zelf bespreken maar stil staan bij de vraag hoe je als christelijke leraar koersvast blijft in een wereld waarin algoritmes steeds vaker bepalen wat we zien, geloven en doen.
Dit symposium staat in het kader van de afsluiting van het lectoraat ‘Persoonsvorming en identiteit’ dat sinds 2016 geleid is door lector Bram de Muynck. Ter gelegenheid hiervan wordt ook een brochure over Persoonsvorming gepresenteerd, waarin concrete handvatten gegeven worden voor persoonsvorming in de breedte van het onderwijs.
Tijdens het symposium Persoonsvorming in tijden van AI op woensdag 10 december 2025 deelt Prof. dr. Bram de Muynck, lector persoonsvorming en identiteit bij Driestar educatief, inzichten van recent praktijkgericht onderzoek naar persoonsvorming in het christelijk onderwijs en verbindt dit met de uitdagingen van kunstmatige intelligentie
Prof. dr. Roel Kuiper, professor of Christian Identity aan de Theologische universiteit Utrecht zal in een co-referaat zijn visie op persoonsvorming uiteenzetten.
Tijdens het symposium gaan de sprekers met elkaar in debat. Vanuit hun verschillende achtergronden verkennen zij de spanningen en kansen tussen wereldgerichtheid en persoonsgerichtheid. Wat is de kern van christelijke persoonsvorming in het onderwijs? Vorm je leerlingen tot betrokken wereldburgers, of ligt de nadruk op innerlijke groei en geestelijke ontwikkeling?
Tijdens het symposium bieden we diverse dialoogsessies waarin je samen met collega’s in gesprek gaat over de betekenis van persoonsvorming in het dagelijks onderwijs. Elke sessie heeft een eigen invalshoek, zodat je kunt aansluiten bij jouw interesse en expertise.