AI in het onderwijs

AI is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Leerlingen gebruiken het, methodes spelen erop in en de vragen stapelen zich op. Maar AI is meer dan een nieuw hulpmiddel. Het raakt aan de kern van onderwijs: wat willen we leerlingen meegeven, en waarom?

Van technologie naar bedoeling

Veel gesprekken over AI gaan over mogelijkheden en risico’s. Wij beginnen bij een andere vraag: wat is de bedoeling van onderwijs in een wereld waarin AI steeds vanzelfsprekender wordt?

AI vraagt om duurzaam nadenken. Niet om snelle oplossingen of losse afspraken, maar om een doordachte visie op:

  • leerlingvorming en ontwikkeling
  • attitude en verantwoordelijkheid
  • kwaliteit en authenticiteit van leren

Deze vragen sluiten direct aan bij de kerndoelen, waarin bewustzijn, houding en urgentie centraal staan. Onderwijs gaat immers niet alleen over kennis, maar over het vormen van leerlingen die hun weg leren vinden in een complexe wereld.

Een partner die meedenkt

Wij ondersteunen scholen in het PO en VO bij het doordenken van AI in het onderwijs. Dat doen we niet met kant-en-klaar beleid, maar door samen te onderzoeken wat past bij jullie visie en context.

Veel scholen voelen de urgentie, terwijl er nog weinig richting is. Dat vraagt om ruimte voor gesprek en reflectie. Vragen zoals:

  • Wat betekent AI voor goed onderwijs?
  • Welke rol blijft voor de docent essentieel?
  • Hoe ga je om met AI bij creatieve of betekenisvolle opdrachten?
  • Wanneer versterkt AI het leren, en wanneer juist niet?
  • Kun je een Bijbelverhaal door AI laten maken?

Door dit soort vragen scherp te stellen, ontstaat er inzicht in de keuzes die je als school maakt – bewust en onderbouwd.

Van visie naar handvatten voor de docent

Duurzaam nadenken krijgt pas waarde als het doorwerkt in de praktijk. Daarom maken wij steeds de vertaalslag naar de docent in de klas:

  • concrete handvatten voor omgaan met AI
  • herkenbare dilemma’s uit de onderwijspraktijk
  • verbinding tussen visie, houding en dagelijks handelen

Zo ontstaat een samenhangende lijn: van visie naar onderwijspraktijk, en van beleid naar het klaslokaal.

Samen verder denken over AI in het onderwijs?

Wil je met jouw school op een doordachte en toekomstgerichte manier omgaan met AI, passend bij de bedoeling van jullie onderwijs? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jullie hierbij kunnen ondersteunen.