19 juni 2025

’Leerlingen met dyslexie wil ik laten groeien in hun zelfvertrouwen’

Door Marieke Blok

Marieke Blok werkt als dyslexieonderzoeker en dyslexiebehandelaar voor Driestar onderwijsadvies. In deze blog vertelt ze over haar ervaringen bij het persoonlijk begeleiden van haar leerlingen.

Elke dag weer zet ik me in om leerlingen met dyslexie te begeleiden. Hoewel elke behandeling een vaste basis heeft, is geen enkel traject hetzelfde. Iedere leerling is uniek, heeft zijn of haar eigen uitdagingen en beleeft de leerstoornis op een andere manier. Juist dat maakt mijn werk zo bijzonder en waardevol.

Wanneer een leerling voor het eerst bij mij komt voor een dyslexiebehandeling, heeft hij of zij vaak al een hele periode geworsteld met lees- en spellingsproblemen. Sommige kinderen voelen opluchting als ze eindelijk weten wat er aan de hand is, terwijl anderen het lastig vinden om te accepteren dat ze dyslexie hebben. Ze begrijpen soms nog niet goed wat het precies inhoudt en wat het voor hen betekent. Daarom is het eerste contactmoment ontzettend belangrijk.

In het intakegesprek met ouders en leerkrachten probeer ik zoveel mogelijk over de leerling te weten te komen. Wat zijn zijn of haar interesses? Waar loopt hij of zij tegenaan? Door hierop in te spelen, bouw ik een vertrouwensband op. Dit is essentieel, want pas als een kind zich veilig voelt, durft het zich open te stellen en samen aan zijn of haar groei te werken.

Veel mensen denken dat een dyslexiebehandeling alleen draait om het verbeteren van lezen en spelling. Natuurlijk is dat een belangrijk onderdeel, maar er komt zoveel meer bij kijken. Kinderen ervaren dagelijks de gevolgen van hun dyslexie, en het is belangrijk dat ze leren hoe ze hiermee om kunnen gaan. We praten over hun ervaringen, hun gevoelens en hun mindset. Hoe kijken ze naar dyslexie? Wat vinden ze moeilijk? Wat helpt hen om door te zetten?

Door deze gesprekken en de persoonlijke begeleiding, groeien leerlingen niet alleen in hun technische vaardigheden, maar ook in hun zelfvertrouwen. Ze leren dat ze meer zijn dan hun dyslexie en ontdekken manieren om hun sterke kanten in te zetten.

Een succesvolle behandeling draait om samenwerking. Ouders, school, de leerling en ik vormen een team, met als doel niet alleen vooruitgang in lezen en spelling, maar vooral ook het ontwikkelen van plezier in lezen en het accepteren van dyslexie. Want wanneer een kind begrijpt hoe het met dyslexie om kan gaan, groeit niet alleen de leesvaardigheid, maar ook het zelfvertrouwen.

Het mooiste moment? Het afscheid. Niet omdat ik blij ben dat ze weggaan, maar omdat ik zie hoe ze zijn gegroeid. Ze hebben doorgezet, ondanks de moeilijke momenten. Ze weten nu hoe ze met hun dyslexie kunnen omgaan en stappen veelal vol vertrouwen over zichzelf de toekomst in. En daar mag ik een bijdrage aan leveren. Hoe mooi is dat?

Ben jij binnen jullie team het aanspreekpunt voor dyslexie? Het goed begeleiden van kinderen met dyslexie is natuurlijk ook buitenom de dyslexiebehandelingen van groot belang. In de cursus Dyslexiespecialist 3.0 leren we je in vijf (online) avonden alles over de begeleiding, behandeling en nazorg van kinderen met dyslexie: 


Marieke Blok

Over Marieke Blok

Marieke Blok werkt als dyslexieonderzoeker en dyslexiebehandelaar voor Driestar onderwijsadvies.