- Startdatum In overleg
- Studieduur Meerdere dagdelen
- Vorm Cursus
- Kosten €n.t.b.
- Locatie Eigen locatie
Inhoud van de cursus
In de cursus staat het gedrag van de docent en de interactie met de leerlingen centraal. Via een ervaringsgerichte methodiek ontdekken de leerlingen hun eigen rol en die van de ander in verhouding tot de taak. Je leert hun welke interactie en communicatie daarbij helpend is. Omdat jouw gedrag van grote invloed is op de groepsdynamiek ben je als docent leidend in deze activiteiten.
Uiteraard word je begeleid door ervaren onderwijsadviseurs. Zij regelen alle randvoorwaarden, inclusief leskaarten, bereiden samen met jou de activiteiten voor en coachen je uitgebreid.
Dit leer je
- Via bewegingsactiviteiten en spelcontext gedrag in kaart brengen en nieuw gedrag aanleren.
- Interventies plegen, gericht op veerkracht.
- Je leerlingen begeleiden in het ontdekken van hun rol in de groep.
- Tools om je leerlingen te leren welke communicatie of interactie passend is.
Zo leer je
- Intake via Teams om de thematiek in kaart te brengen.
- 1 observatiesessie met sociogram en hypothese van de groepsdynamiek van de klas.
- 3 sessies met (beweeg)activiteiten en nabespreken (aantal uit te breiden naar wens)
- Aan de hand van de nabespreking worden nieuwe activiteiten ingebracht voor de volgende sessie. De docent krijgt in de nabespreking tools om de verbinding naar de praktijk te maken.
Wil je liever een andere invulling? Maatwerk is ook altijd mogelijk.
De activiteiten vinden zo veel mogelijk buiten plaats. Als het nodig is of als dat beter uitkomt verplaatsen we naar een gymzaal of een alternatieve locatie.
Beroepsprofiel van de christelijke leraar
Het nascholingsaanbod van Driestar onderwijsadvies sluit aan bij het beroepsprofiel van de christelijke leraar. Bekijk de verbinding met het beroepsprofiel bij dit aanbod:
Ik denk: Ik heb als leraar kennis van theorie op het gebied van groepsdynamiek, interactiepatronen en dat koppelen aan de didactiek.
Ik kan: mijn manier van leidinggeven afstemmen op de groepsdynamiek van de klas. Ik gebruik hiervoor observatie, analyse en gesprekken met collega’s. Naast regels en routines kan ik de inhoud, fysieke omstandigheden en relatie inzetten voor het beïnvloeden van de groepsdynamiek.
Ik kan: rekening houden met de verschillen in de klas en zien welke invloed elke leerling heeft in de (relaties binnen de) groep.

Cursus aanvragen
Heb jij interesse in deze cursus? Doe dan meteen een aanvraag via onderstaande button. We nemen vervolgens zo snel mogelijk contact met je op.
Heb je vragen?
Heb je vragen over deze cursus of groepsdynamiek? Neem dan contact op met Geerten Zwemer:
Contactpersoon cursus
Geerten Zwemer
- 0182760442 Bel met Geerten Zwemer
- Stuur een Email Stuur een Email Geerten Zwemer