Terugkomdag

Terugkomdagen post-hbo hoogbegaafdheid

Terugkomdag
  • Startdatum 13 november 2025
  • Studieduur Meerdere dagdelen
  • Vorm Cursus
  • Studiebelasting 10
  • Kosten €595,-
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
Ben je afgestudeerd na het volgen van de post-hbo Hoogbegaafdheid? Dan is het waardevol om de kennis die je hebt opgedaan vast te houden en om contact te houden met je studiegenoten.

Inhoud

We organiseren daarom terugkomdagen, ook wel alumnidagen genoemd. Het gaat tijdens deze dagen om een stuk verdere professionalisering, intervisie en onderlinge ontmoeting. Hiervoor hebben we experts uit het werkveld uitgenodigd. Voor de komende terugkomdagen zijn dit Minka Dumont en Bart Heeling.

Data terugkomdagen

  • 13 november 2025 (10.00 tot 16.00 uur)
  • 21 april 2026 (10.00 tot 16.00 uur)

Programma

Benieuwd naar het programma van de terugkomdagen? Bekijk via onderstaand uitklapmenu het programma per dag:

"Maak van je leerlingen echte kritische denkers"

Tijdens deze terugkomdag krijgen deelnemers een rijk aanbod aan praktische werkvormen die ze direct de volgende dag kunnen toepassen in hun eigen klas. Het doel: leerlingen stap voor stap leren om helder, logisch en zelfstandig te denken.

We werken met krachtige didactische strategieën om kritisch denken zichtbaar, bespreekbaar en oefenbaar te maken in het dagelijks lesgeven. Daarbij maken we onder andere gebruik van het Paul-Elder Raamwerk voor kritisch denken, waarin elementen van denken, intellectuele normen en denkhoudingen centraal staan.

Leraren leren:
  • hoe ze kinderen kunnen helpen hun gedachten te verhelderen en onderbouwen,
  • hoe ze denkvragen inzetten om dieper en breder denken uit te lokken,
  • hoe ze een denkcultuur opbouwen in de klas waarin eerlijk redeneren, luisteren naar anderen en het onderzoeken van standpunten vanzelfsprekend wordt.

Wie is Minka Dumont?

Minka Dumont is een bevlogen onderwijsprofessional met 25 jaar ervaring, waarvan 15 jaar in plusklassen voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Vanuit deze expertise ontwikkelde zij de visie Begaafd Onderwijs, die niet alleen gericht is op een specifieke groep, maar op álle leerlingen.

Minka.jpg

Minka pleit voor onderwijs dat intens, creatief, diepgaand en nieuwsgierig is, waarin leerlingen eigenaar worden van hun ontwikkeling. Ze daagt leraren en leerlingen uit om te focussen op vragen stellen, talenten ontdekken en problemen oplossen. Met haar trainingen en materialen inspireert Minka scholen om kinderen een toekomstbestendige basis te geven in een snel veranderende wereld.
 

Kracht en kwetsbaarheid; hoogbegaafdheid en probleemgedrag in het onderwijs.

Een studiedag over het ontmoeten en begeleiden van leerlingen die dubbel bijzonder zijn. Met Bart Heeling.

Wie is Bart Heeling?

BartHeeling.jpgBart Heeling is leerkracht en gedragsspecialist en heeft twintig jaar onderwijservaring, waarvan de laatste jaren als leerkracht van kinderen die uitgevallen zijn in het onderwijs. De thuiszitters. Dit doet hij op een cluster 4 school, een school voor speciaal onderwijs waar kinderen naar toe gaan met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek.

Daar zitten ook hoogbegaafde leerlingen tussen. In een kleine en veilige setting begeleidt hij hen in stapjes weer richting een plek waar zij zich verder kunnen ontwikkelen, een zogenaamd onderwijs-zorgarrangement, de SO+ klas. Bart maakt tijdens het begeleiden gebruik van geduld, rust en humor. Hij is voorspelbaar in zijn houding en werkt traumasensitief. 

Sinds vier jaar deelt Bart zijn ervaringen middels storytelling op LinkedIn. Veel lezers herkennen zich in de verhalen, zowel vanuit hun werk, maar ook vanuit hun privésituatie. Het heeft geleid tot een groot netwerk en inmiddels is er een boek van verschenen. Het tweede is in de maak. Op de school waar hij werkt, is een speciale afdeling opgestart voor dubbel bijzondere leerlingen. Dat zijn kinderen die hoogbegaafd zijn, maar daarbij ook gedragsproblemen ondervinden.

Veelal lijkt trauma en stress een onderliggende factor te zijn voor dit gedrag. Maar zelfs wanneer trauma niet is vastgesteld, geeft traumasensitief werken sowieso een basis van veiligheid, van gezien en gehoord worden en het gevoel erbij te horen. En verbondenheid is nou eenmaal een psychologische basisbehoefte, naast autonomie en competentie.
En wanneer wij als leerkrachten, begeleiders en ander onderwijsondersteunend personeel daar zoveel als mogelijk aan tegemoet komen, maken we de weg vrij voor intrinsieke motivatie om te ontwikkelen.

Wat gaan we doen?

Tijdens de studiedag gaan we dieper in op het begrip trauma. Welke vormen zijn er, hoe vaak komt het eigenlijk voor op scholen, welke signalen geven kinderen en wat is de impact op hun ontwikkeling. Stress en trauma komen regelmatig voor bij kinderen met hoogbegaafdheid.

Complexe emoties, dieper nadenken, verkeerd begrepen worden en misdiagnoses; onder andere deze factoren kunnen bijdragen aan gevoelens van frustratie, eenzaamheid of angst. We gaan deze dag ontdekken wat we kunnen doen.

Daarbij staat veiligheid voorop, maar ook relatie en regulatie. Samenwerken met ouders en omgeving en het welbevinden van de professionals zélf zijn daarbij onmisbaar. Bart maakt gebruik van voorbeelden uit zijn eigen praktijk, middels anekdotes en casuïstiek. 
HB leerling: wat is de achtergrond van deze casus?
HB leerling: wat is de achtergrond van deze casus?
Wordt je al nieuwsgierig?!

 

Terugkomdagen bijwonen?

Je kunt je nu aanmelden voor de terugkomdagen in 2025 en 2026. Dat doe je via onderstaande button. 

Ik ga mij nu aanmelden

Contactpersoon terugkomdagen