Terugkomdag

Terugkomdagen post-hbo hoogbegaafdheid

Terugkomdag
  • Startdatum 16 januari 2025
  • Studieduur 1 jaar
  • Vorm Cursus
  • Studiebelasting 10
  • Kosten €595,-
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
Ben je afgestudeerd na het volgen van de post-hbo Hoogbegaafdheid? Dan is het waardevol om de kennis die je hebt opgedaan vast te houden en om contact te houden met je studiegenoten.

Inhoud

We organiseren daarom terugkomdagen, ook wel alumnidagen genoemd. Het gaat tijdens deze dagen om een stuk verdere professionalisering, intervisie en onderlinge ontmoeting. 

Er zijn 2 data gepland: 

  • donderdag 16 januari 2025 (10.00-16.00 uur)
  • maandag 12 mei 2025 (09.30-16.00 uur)

De pedagogische driehoek bij hoogbegaafdheid - Hoe ben je passend-ouders-wijs?

Een kind groeit en leert het best vanuit een stevige basis gevormd door ouders en school. Wanneer een (hoogbegaafd) kind even niet zo lekker gaat, kan die basis in de knel komen. Dan kan het moeite kosten om de pedagogische driehoek (ouders, kind, beroepskracht) goed functionerend te krijgen of te houden.

Zijn ouders van hoogbegaafde kinderen lastige ouders? Dat zou goed kunnen; ouders kunnen soms stevig op de bres springen voor hun (hoogbegaafde) kind. Dat kan voor jou als beroepskracht knap lastig zijn. Soms kom je zelfs tegenover elkaar te staan en lijkt het onderlinge begrip, of zelfs het vertrouwen te verdwijnen. Niet in de laatste plaats is het kind dan de dupe.

Ouders en jij als beroepskracht kijken met een andere ‘bril’ Hoe kun je dan bijdragen aan het op één lijn komen met ouders en het vinden van wederzijds begrip?

De driehoek ouders-kind-school

Op deze dag staan we stil bij de uitdagingen die het opvoeden van een (hoog-)begaafd kind met zich mee kan brengen. Wat betekent het voor ouders om een kind te hebben waarbij het op verschillende levensgebieden niet vanzelf gaat, wanneer er sprake is van hoogbegaafdheid of een ander etiket. Wat hebben ouders meegemaakt? Met welke ‘bril’ kijken ouders?

Vanuit het inzicht in de hb-ouder focussen we vervolgens op de rol van jou als beroepskracht/hbdeskundige en de uitdagingen die daar ervaren kunnen worden. Met welke ‘bril‘ kijkt een beroepskracht? De rollen en verantwoordelijkheden van beide partijen worden daarbij duidelijk benoemd en afgebakend. Beide “poten” zijn immers van belang in de ondersteuning van het kind.

In het laatste deel van de dag gaan we met het geleerde over de pedagogische driehoek aan de slag met jullie eigen casussen.

Wie is Inge Planteydt?

IngePlateydt.jpgInge begon haar professionele carrière in de hulpverlening en leerde door haar eigen kinderen hoogbegaafdheid van dichtbij kennen. Op zoek naar meer kennis over het opvoeden van HB kinderen, volgde ze bij Novilo de opleiding Talentbegeleider en Trainer Practitioner. en ontwikkelde het Web Eigen-wijs opvoeden. Ze richtte BlinQ op. Meer dan 10 jaar begeleidt ze ouders van hb-kinderen en geeft lezingen en trainingen aan ouders en scholen. De laatste jaren geeft ze lezingen, trainingen óver ouders van hbkinderen bij samenwerkingsverbanden en scholen, o.a. over de pedagogische driehoek bij hb. Daarnaast houdt zich bezig met het opzetten van oudernetwerken.
blinq.png

Kracht en kwetsbaarheid; hoogbegaafdheid en probleemgedrag in het onderwijs.

Een studiedag over het ontmoeten en begeleiden van leerlingen die dubbel bijzonder zijn. Met Bart Heeling.

Wie is Bart Heeling?

BartHeeling.jpgBart Heeling is leerkracht en gedragsspecialist en heeft twintig jaar onderwijservaring, waarvan de laatste jaren als leerkracht van kinderen die uitgevallen zijn in het onderwijs. De thuiszitters. Dit doet hij op een cluster 4 school, een school voor speciaal onderwijs waar kinderen naar toe gaan met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek.
Daar zitten ook hoogbegaafde leerlingen tussen. In een kleine en veilige setting begeleidt hij hen in stapjes weer richting een plek waar zij zich verder kunnen ontwikkelen, een zogenaamd onderwijs-zorgarrangement, de SO+ klas. Bart maakt tijdens het begeleiden gebruik van geduld, rust en humor. Hij is voorspelbaar in zijn houding en werkt traumasensitief. 

Sinds vier jaar deelt Bart zijn ervaringen middels storytelling op Linkedin. Veel lezers herkennen zich in de verhalen, zowel vanuit hun werk, maar ook vanuit hun privésituatie. Het heeft geleid tot een groot netwerk en inmiddels is er een boek van verschenen. Het tweede is in de maak. Op de school waar hij werkt, is een speciale afdeling opgestart voor dubbel bijzondere leerlingen. Dat zijn kinderen die hoogbegaafd zijn, maar daarbij ook gedragsproblemen ondervinden.
Veelal lijkt trauma en stress een onderliggende factor te zijn voor dit gedrag. Maar zelfs wanneer trauma niet is vastgesteld, geeft traumasensitief werken sowieso een basis van veiligheid, van gezien en gehoord worden en het gevoel erbij te horen. En verbondenheid is nou eenmaal een psychologische basisbehoefte, naast autonomie en competentie.
En wanneer wij als leerkrachten, begeleiders en ander onderwijsondersteunend personeel daar zoveel als mogelijk aan tegemoet komen, maken we de weg vrij voor intrinsieke motivatie om te ontwikkelen.

Wat gaan we doen?

Tijdens de studiedag gaan we dieper in op het begrip trauma. Welke vormen zijn er, hoe vaak komt het eigenlijk voor op scholen, welke signalen geven kinderen en wat is de impact op hun ontwikkeling. Stress en trauma komen regelmatig voor bij kinderen met hoogbegaafdheid.
Complexe emoties, dieper nadenken, verkeerd begrepen worden en misdiagnoses; onder andere deze factoren kunnen bijdragen aan gevoelens van frustratie, eenzaamheid of angst. We gaan deze dag ontdekken wat we kunnen doen.

Daarbij staat veiligheid voorop, maar ook relatie en regulatie. Samenwerken met ouders en omgeving en het welbevinden van de professionals zélf zijn daarbij onmisbaar. Bart maakt gebruik van voorbeelden uit zijn eigen praktijk, middels anekdotes en casuïstiek. 
HB leerling: wat is de achtergrond van deze casus?
HB leerling: wat is de achtergrond van deze casus?
Wordt je al nieuwsgierig?!

 

Meer informatie en aanmelden

Voor meer informatie neem je contact op met Martine Blonk.

Aanmelden

Contactpersoon terugkomdagen