Thea de Mots
Onderwijsadviseur Leiderschap en Coaching- 0653238000 / 0182540336 Bel met Thea de Mots
- Stuur een Email Stuur een Email Thea de Mots
- LinkedIn LinkedIn
Bij Christelijk Kindcentrum De Wegwijzer in Oosterwolde wordt het team al enkele jaren begeleid door Driestar onderwijsadvies op het gebied van professionele cultuur. Jantienus Ymker, schoolleider: ‘In het team is het eigenaarschap gegroeid: het team neemt autonome beslissingen en vraagt niet meer voor elke afspraak of planning goedkeuring.’
Jantienus YmkerToen ik in augustus 2020 startte als leidinggevende op deze school, wilden het team en ik graag aan de slag met teamontwikkeling. Ik was nieuw; het team kende mij nog niet en ik kende het team nog niet. Ik probeer leiding te geven vanuit vertrouwen en professie en het team wilde ook graag werken vanuit gezamenlijkheid en vertrouwen. Dit gaf mij een mooie basis om in gesprek met Driestar onderwijsadvies op zoek te gaan naar een aanbod dat passend zou zijn voor onze ambitie.
In dat gesprek kwam ik op het spoor van SLIM. Daar zijn we mee gestart: wat is onze visie, wat zou het team graag willen en hoe komen we daar? Daarna hebben we Management Drives ingezet: wat zijn de drijfveren van de individuele medewerkers en wat houdt dit in voor het team? Dit was voor mij helpend om enigszins te snappen hoe dit team in elkaar zit en werkt.
Het team werkte al in professionele leergemeenschappen (PLG’s), maar die hadden vooral het karakter van werkgroepen. Om de professionele cultuur te bevorderen wilde ik graag dat ze ook in de PLG’s aan de slag gingen met hun eigen rol in het leerproces, zowel voor wat het voor hen zelf deed, als voor wat ze voor de andere aan meerwaarde boden.’
Hoe ziet het traject eruit?
‘In het eerste jaar heeft Wim van den Bosch ons geholpen bij de visie aan de hand van de vragenlijsten en indeling van SLIM. Daarna hebben we met het team een keuze gemaakt waar we wilden beginnen met de ontwikkeling. Onder Wims leiding zijn we daarmee in het tweede jaar gestart. Het team vond het belangrijk om te werken met concrete materialen. Dat heeft Thea de Mots gedaan, zij had ook al eerder Management Drives verzorgd. Thea heeft vooral in gestoken op de PLG’s en de relatie met Management Drives. Ze heeft het eerste jaar de studiedagen verzorgd en in het tweede jaar hebben we als MT ook studiemomenten verzorgd, waarbij Thea ondersteunde. In de PLG’s bleef Thea wel aangehaakt. Dit jaar willen we graag dat Thea ons als MT meer gaat meenemen, zodat we ‘op eigen kracht’ kunnen werken aan de professionele cultuur.’
Wat levert het jou en je team op?
‘Wat het mij oplevert, is duidelijkheid vanuit welke drive de medewerkers hun werk doen. Daardoor kan ik beter afstemmen op deze medewerkers én snap ik soms ook waarom de reacties zijn zoals ze zijn. Het zich eigenaar voelen van de PLG-onderwerpen werkt heel goed: als directeur hoef ik in mijn schooljaarplan weinig meer te doen dan de juiste vragen te stellen. De PLG’s werken dit zelf uit, zowel voor de PLG als voor het team. Ook de evaluaties en onderdelen op de studiedagen liggen in hun handen. Daarbij ontstaat een groter eigenaarschap: niet voor elke afspraak of planning wordt meer goedkeuring gevraagd: het team neemt daarin ook autonome beslissingen.’
Voor het team blijkt het nog steeds lastig om de ‘overview’ te houden, ze zakken snel terug in de waan van de dag. Het blijft dus belangrijk om hier aandacht aan te blijven besteden. Er is nog wel de neiging om vooral afwachtend (aangeleerde hulpeloosheid) naar het MT te kijken, maar door wijzigingen in het team gaat dit wel steeds meer de goede kant op.
Wat is de meerwaarde van de begeleiding van vanuit Driestar onderwijsadvies?
‘De grote meerwaarde is wel het gezamenlijke traject van onze wensen en ambities met het SLIM-traject. Dit is omgezet in een korte samenvatting, die we vaak herhalen in het team, om de overview te bevorderen. Thea stelt veel opbouwende kritische vragen en benoemt daar waar het schuurt en waar we als MT nog wel meer kunnen doen. Daardoor ontstaat er ook in het MT een dynamiek die leidt tot meer gedeeld leiderschap.’
Thea de Mots, senior onderwijsadviseur/(team)coach: ‘Meerdere keren mocht ik een bijdrage leveren in het team. Vaak kozen we werkvormen in kleine groepen om van daaruit met elkaar te onderzoeken wat ieders bijdrage is in de grote groep. Daarnaast vonden we het van belang dat in de tussentijd reflectie en feedback gestimuleerd werden vanuit het MT. Het doet ertoe om duidelijk aan te geven wat de doelstelling is van elke bijdrage, waar dit aan gelinkt is in leerteams/ schoolplan én wat dit betekent voor de teamontwikkeling en uiteindelijk bijdraagt aan de schoolontwikkeling. We hebben met elkaar gemerkt dat het goed is om regelmatig zaken te herhalen. Ik heb in Oosterwolde een leergierig team ontmoet waarbij kritische noten, humor én samen leren met elkaar opgingen.’
Meer weten over wat Driestar onderwijsadvies kan betekenen op het gebied van professionele cultuur in jouw school? Neem contact op met Thea de Mots.
Werken aan een professionele schoolcultuur is een belangrijk thema voor Driestar onderwijsadvies. Veel scholen en besturen zijn daarmee bezig. Vanuit de begeleidingstrajecten die wij doen signaleren we een aantal trends waarover we drie essays hebben geschreven. Download ze gratis!