12 juni 2025

Dit zijn de prijswinnaars van de dyslexiewedstrijd

Hoera, Rutger heeft de dyslexiewedstrijd gewonnen! De jury vond van de 90 inzendingen zijn creatie de beste. De opdracht was: maak een nieuwe voorkant voor de dyslexieleerlingenmap. De leerlingen mochten al hun creativiteit gebruiken. Wel vonden wij het belangrijk dat het onderwerp dyslexie er heel duidelijk in naar voren kwam.

Alle leerlingen die een behandeltraject voor dyslexie bij Driestar educatief volgen, konden meedoen aan de wedstrijd.  

Rutger de Haaij won de eerste prijs met zijn tekening. Hij heeft erbij gezet: Wij lezen niet verkeerd. Wij lezen anders. Voor hem is er als echte verrassing een feestje in de klas. Samen met zijn ouders en klasgenoten genieten zij van taart.

Rutger met zijn eerste prijs

De tweede prijs is gewonnen door Eléne Molhoek.

De derde prijs is voor Hellen Fuite. Zij schreef een prachtige toelichting bij haar tekening: ‘Ik vind het erg leuk om deze kleurplaat te maken. Maar wat zie je nou eigenlijk? Op deze kleurplaat zien jullie een meisje, dit meisje heeft ook dyslexie. En toen ze nog niet wist dat ze dyslexie had, toen was alles zwart. Net zoals het gras. Maar toen ze wist dat ze dyslexie had werd alles weer licht en ook toen ze een behandeling kreeg. Daarom kijkt ze ook naar de horizon.’

Hellen met haar prijs

Voor alle leerlingen die meegedaan hebben, is er een presentje. Heel erg bedankt voor al jullie inzendingen!

Maar hoe kiest de jury nou, uit zoveel tekeningen? Jurylid Wenneke vertelt erover:

'Toen de uiterste inzenddatum naderde, had de postbode het druk met het bezorgen van de inzendingen. Elke keer weer is het erg leuk om de stapel enveloppen open te maken. Wat een prachtige tekeningen zitten er in de envelop! Een kraan, trekker of vrachtwagen laat meestal zien dat een jongen deze prachtige tekening heeft gemaakt. De meisjes kiezen vaker voor hartjes en bloemetjes. Er zijn ook inzendingen met een begeleidend briefje, waarop de tekening wordt toegelicht. Bijvoorbeeld dyslexie als waterval van letters. Of Driestar educatief als brandweer of chinook: ‘De chinook is de Driestar, die komt aan met de dyslexiebehandeling. Er zijn dan nog veel dingen onduidelijk voor de leerling vandaar de vraagtekens. De juf is degene die de chinook opvangt en gaat uitleggen. De leerling gaat zichzelf begrijpen en zich minder onzeker voelen.’ 

Bij het beoordelen van alle inzendingen ben ik onder de indruk. Van speelse illustraties tot doordachte ontwerpen die de kracht van leren uitdrukken; elk ingezonden ontwerp vertelt zijn eigen verhaal. Kleurrijke patronen, inspirerende slogans en verrassende artistieke keuzes laten zien hoe diepgaand leerlingen nadenken over wat een leerlingenmap moet uitstralen. Ook aan schrijfruimte voor een naam of het logo van Driestar educatief is regelmatig gedacht. Bomen, hoofden, boeken, karren en golven vol letters. Of letters die groeien als bloemen. Duidelijk is te zien dat dyslexie alles te maken heeft met letters en woorden. Diverse spelfouten, die al dan niet worden verbeterd, laten zien wat dyslexie kan betekenen. Er zitten ook verschillende tekeningen met stripfiguren bij. Ik ben opgegroeid op het platteland en geniet daarom ook van de getekende en ingekleurde trekkers, bijvoorbeeld met een kar waarop alle hooipakken voorzien zijn van klanken. Iedere inzending is uniek. En zo is het ook met alle leerlingen, wat passend op een van de inzendingen staat verwoord: ‘Jij bent uniek!’

De overvloed aan creatieve inzendingen maakt de keuze voor de jury erg lastig. Hoe kies je één winnaar als elk ontwerp zijn eigen karakter en visie heeft? Er wordt gekozen voor een combinatie van bruikbaarheid en creativiteit. En dan heeft Rutger die eerste prijs écht verdiend!'