“Schoolleider is een prachtig beroep, maar het kan ook pittig zijn. Door eerst mee te lopen met een ervaren schoolleider ben ik beter voorbereid op het werk.” Dit zegt teamleider Jan Henk Vink.
Hij maakte de overstap van de Ds. J. Fraanjeschool naar de Rehobothschool in Opheusden. Als directeur in opleiding kan hij rustig in het vak groeien, terwijl hij ondertussen de opleiding Schoolleider Vakbekwaam bij Penta Nova volgt.
Jan Henk deed in 2021 al de opleiding ‘Schoolleider basisbekwaam’. Zijn ambitie om schoolleider te worden stond toen nog op een laag pitje. Dit groeide in de loop der jaren. Jan Henk: “Om me heen zag ik collega's die allemaal directeur werden en er waren ook mensen die tegen me zeiden: ‘Wat jij doet zijn eigenlijk de taken van een directeur, wil je niet de volgende stap zetten?' Dat zette me aan het denken.”
"Als je een paar keer wordt afgewezen, dan doet dat iets met je"
“Soms ligt de lat wel hoog”
Jan Henk besluit dat hij zijn functie van teamleider graag wil uitbreiden naar schoolleider en begint met solliciteren. Helaas heeft dat niet gelijk succes. Vacatures worden ingetrokken of er wordt toch voor een interne kandidaat gekozen.
"Als je een paar keer wordt afgewezen, dan doet dat iets met je," geeft Jan Henk toe. "Ik snapte de keuzes wel, maar het zijn pittige procedures met gesprekken en assessments. Op een gegeven moment dacht ik: als dit niets wordt, dan weet ik niet of ik nog doorga met solliciteren. Dat ik nog veel moet leren als schoolleider is logisch, maar een keer moet ook de eerste keer zijn. Er is een tekort aan schoolleiders, maar de lat ligt soms ook wel heel hoog."
"Het voelt heel goed dat ze zo veel vertrouwen in me hebben."
Goed voorbereid door de kweekvijver
Tijdens zijn zoektocht kwam Jan Henk in contact met scholenvereniging de Bron. Voor een directeursfunctie op een van hun scholen kozen ze niet voor hem, maar ze wilden wel graag met hem verder. Ze vragen Jan Henk om te starten op de Rehobothschool waar hij teamleider wordt en tegelijkertijd meeloopt als directeur in opleiding.
"Ze hebben daar speciaal budget voor vrijgemaakt. Het voelt heel goed dat ze zo veel vertrouwen in me hebben. Het geeft mij de kans om in het werk te groeien en goed overzicht te krijgen van wat de functie inhoudt."
Jan Henk Vink
Leren en werken tegelijk
Jan Henk krijgt de kans om mee te lopen met alle directeurstaken die hij als teamleider nog niet deed: “Op het gebied van financiën moet ik nog het een en ander leren. Hoe maak je bijvoorbeeld een begroting voor het nieuwe schooljaar? Dat ga ik samen met de directeur doen. Ook hoop ik bij het directeurenoverleg van de schoolvereniging te kunnen zijn om daar nog meer te leren.”
Tegelijkertijd start Jan Henk in september met de opleiding Schoolleider Vakbekwaam. "Deels was dat mijn eigen wens. Ik wilde liever die opleiding afronden voordat ik start als directeur, dan dat je een nieuwe school, nieuwe functie én een studie tegelijk hebt.
Nu kan ik me focussen op de opleiding. Als ik eerst een baan als directeur had gevonden en daarna de opleiding was gaan volgen, was dat ook prima geweest. Maar ik heb een jong gezin en ik weet dat de studiebelasting die ervoor staat ook echt nodig is. Dus deze volgorde is beter vol te houden voor mij.”
"Het mooie vind ik verantwoordelijkheid dragen en ervoor zorgen dat kinderen en collega's voorzien worden van alles wat nodig is voor goed onderwijs. Als directeur ben je daar een spil in."
De mooie en minder mooie kanten
Jan Henk heeft voor zichzelf een helder beeld van de mooie en minder mooie kanten van het vak van schoolleider. "Het mooie vind ik verantwoordelijkheid dragen en ervoor zorgen dat kinderen en collega's voorzien worden van alles wat nodig is voor goed onderwijs.
Als directeur ben je daar een spil in." Eerlijk vertelt Jan Henk ook waar hij tegenop ziet in zijn functie: "Wat me lastig lijkt zijn conflicten met collega's of ouders die het volledig oneens met je zijn. In de basis hou ik van harmonie. Soms wil ik wel alles goed houden, maar als directeur kun je niet altijd voor iedereen goed doen."
Jan Henk is ook realistisch over de omvang van de functie: “Het vergt heel veel schakelen, noteren en vastleggen. Je overziet het totaal van de school en je bent de hele dag met je hoofd bezig.”
De noodzaak van kweekvijvers
Jan Henk ziet om zich heen dat er directeuren richting pensioen gaan of eerder stoppen om de laatste jaren van hun carrière nog iets anders te doen in het onderwijs. Een kweekvijver van schoolleiders helpt volgens hem om dit gat op te vullen.
"Je krijgt schoolleiders die beter voorbereid zijn op wat het werk inhoudt. Als je dan start, heb je een ondergrond en kun je goed beginnen. Dat is vaak duurzamer dan van leerkracht meteen naar schoolleider. Ik zou meer scholen adviseren om te investeren in zo’n kweekvijver. Het vergroot de kans op succes."