Pieter van Eijk werkt als belangenbehartiger bij de VGS. Hij volgde de leergang Christelijke professional in een seculiere maatschappij. ‘Deze leergang verbindt actuele thema’s met Bijbelse reflectie en persoonlijke vorming. Het was voor mij een waardevolle manier om vanuit een Bijbels perspectief te reflecteren op mijn rol in de samenleving.’
‘De VGS ondersteunt scholen met administratie, dienstverlening en belangenbehartiging. Mijn kerntaak ligt in dat laatste. Ik breng de belangen van de christelijk-reformatorische scholen onder de aandacht van Tweede- en Eerste Kamerleden, ministerie van OCW en Onderwijsinspectie. Tegelijkertijd help ik bestuurders, toezichthouders en schoolleiders met het duiden en implementeren van nieuwe wet- en regelgeving.
Maatschappelijke reflectie
Ik koos ervoor om deze leergang te volgen, omdat deze leergang persoonlijke vorming verbindt aan maatschappelijke reflectie. Je leert actuele ontwikkelingen duiden én deze spiegelen aan je eigen overtuigingen en handelen. 
Het beschouwen van de tijd(geest) en het duiden in Bijbels licht is leerzaam, vooral voor professionals die op het snijvlak van kerk, gezin, school en samenleving functioneren. Ook voor mij is het waardevol, omdat wetgeving vaak de weerslag is van maatschappelijke tendensen. 
Die moet ik kunnen begrijpen én wegen in mijn werk. De kernvraag die dan veel terugkomt is: hoe combineer je een Bijbels-principiële houding met maatschappelijke betrokkenheid?
-(1).jpg) Pieter van Eijk. Foto: Klomp Creative
Pieter van Eijk. Foto: Klomp Creative
Polarisatie
De thema’s die aan bod kwamen, zoals LHBT en gender, Big Tech, polarisatie en maatschappelijke betrokkenheid, zijn niet alleen actueel, maar raken ook aan diepere lijnen in de geschiedenis. 
Denk aan de groeiende nadruk op autonomie, de rol van techniek of het Bijbelse vreemdelingschap. Juist die verbinding tussen het heden en het bredere historisch en theologisch perspectief maakt het gesprek rijk en verdiepend.
Deze leergang bepaalde mij bij enerzijds de complexiteit van de samenleving, menselijke patronen en anderzijds de niet te overschatten waarde van het Bijbels getuigenis. 
De besprekingen zijn vormend omdat je samen met professionals uit andere vakgebieden belangrijke, existentiële thema’s vanuit verschillende perspectieven bespreekt. Dat leert je reflecteren, vragen stellen, maar ook inbreng leveren en het eigen perspectief delen.
Bijeenkomsten
De studielast van de leergang heb ik als goed behapbaar ervaren. Er is enige voorbereiding en verwerking achteraf nodig, maar de echte investering zit in het gesprek zelf en in het doordenken van de thema’s in je eigen werkcontext.
Ook het samenwerken met collega’s en mensen van andere christelijke organisaties was een waardevolle ervaring. Je trekt veel in tweetallen op: tijdens de bijeenkomsten bespreek je samen hoe het thema in het dagelijks werk terugkomt.
Tussen twee bijeenkomsten in zoek je elkaar op om praktijksituaties met elkaar te bespreken of te reflecteren op datgene wat is langskomen. Het luisteren naar hoe een ander de bijeenkomst beleeft is verrijkend, omdat iemand er ook met zijn eigen persoonlijke interesse, professie en achtergrond naar kijkt. En het levert nieuwe contacten op, dat is waardevol.
Diognetus
Een moment dat mij bijzonder is bijgebleven, is de bespreking van de brief aan Diognetus onder leiding van dr. P.C. Hoek. Deze brief uit de tweede eeuw bevat een treffende beschrijving van hoe christenen destijds bekend stonden. 
Vooral hoofdstuk 5 is uiterst leerzaam voor onze tijd. Het roept vragen op die vandaag de dag nog net zo relevant zijn: Hoe kunnen wij in deze tijd het Bijbelse denken wervend en doorleefd uitdragen en voorleven? Hoe gaan wij met elkaar om en hoe komt dat over op de ander? Hoe onderscheiden wij onszelf van de samenleving en zijn tegelijkertijd ook volop onderdeel van die samenleving?
Aanbeveling
Ik kan deze leergang van harte aanbevelen. Het is geschikt voor iedereen die betrokken is bij maatschappelijke vraagstukken vanuit een christelijk perspectief. Juist omdat persoonlijke interesses, actualiteit en professionele verantwoordelijkheid centraal staan, sluit het aan bij een breed scala aan functies en werkvelden. 
Tot slot wil ik ook graag mijn waardering uitspreken voor de goede begeleiding door de mensen van Driestar onderwijsadvies. Zij zorgden voor structuur, openheid en brachten reflectieve gesprekken op gang.’
Ook de leergang volgen?
In januari 2026 starten we met een nieuwe groep. Meer informatie en aanmelden: