- Datum 12 november 2025
- Tijd 13:30
- Locatie Driestar educatief, Gouda
- Inschrijving verplicht Ja, voor 5 november 2025
Samenhang! Dat is het kernwoord van het tweede Beter lezen-symposium. Het leesonderwijs is erg verkaveld: voorlezen, technisch lezen, begrijpend lezen... Samenhang aanbrengen stimuleert het leesonderwijs. Maar hoe doe je dat?
Op woensdagmiddag 12 november is Heleen Buhrs onze belangrijkste gast. Heleen is leerkracht aan de Amsterdamse Alan Turingschool en auteur van Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor de basisschool. Zij houdt een lezing met de titel: Lezende leerlingen? Zet de leraar centraal!
We weten vanuit de wetenschap al veel over goed leesonderwijs. Maar hoe vertaal je al deze inzichten naar een haalbare, eenvoudige aanpak in de dagelijkse lespraktijk? Dit vraagt om het nodige vakmanschap van jou als leraar en van veel kennis over de diverse aspecten van het leesonderwijs. De kern hiervan is dat begrijpend lezen niet als apart vak gezien moet worden, maar onderdeel zou moeten zijn van het zaakvakonderwijs en literatuuronderwijs. En dat jij als leraar elke mogelijkheid weet aan te grijpen om in de klas te werken met goede teksten.
Na een korte praktische bijdrage ‘Drie keer beter lezen’ van lector Janneke de Jong wordt het plenaire deel op een luchtige manier afgesloten en volgt de koffiepauze. Daarna zijn er twee workshoprondes. Die hebben bijna allemaal te maken met samenhang in ons onderwijs.
Tijdens het symposium kun je verschillende workshops volgen. In het uitklapmenu hieronder vind je meer informatie over de workshops.
In deze workshop nemen verschillende jeugdboekenschrijvers ons elk op een eigen manier mee in het bruisende culturele leven van de zeventiende eeuw. Wat ze gemeen hebben is dat kunst, kijken en verbeelding een belangrijke rol spelen in de opbouw van hun verhalen.
Winnie Verbeek is als docent betrokken bij de minor Kunst en Kids, waar het ontsluiten van cultuur voor kinderen een belangrijke plek inneemt.
In jeugdliteratuur ontmoeten jij en je leerlingen vaak niet- of andersgelovigen. Soms is die andere levensbeschouwing zelfs het centrale thema in een boek. Hoe ga je daarmee om? In hoeverre kun je dit benutten voor burgerschapsonderwijs? Wat vraagt dat van jou als leerkracht? In deze workshop gaan we met behulp van het hermeneutisch-communicatief model (Pollefeyt) aan de slag met deze vragen en kijken we naar enkele jeugdboeken over andere geloven.
Hanna de Jong-Markus werkt als docent-onderzoeker bij Driestar hogeschool, met name in de master Passend Meesterschap. In 2022 is zij gepromoveerd op een onderzoek naar het omgaan met levensbeschouwelijke diversiteit op orthodox-christelijke basisscholen.
Het stilleesmoment is een feestje toch? Genieten van prachtige verhalen en dat onder schooltijd. Waarom kijken er dan toch altijd een paar leerlingen verveeld naar buiten en staan dezelfde leerlingen meerdere keren per week voor de boekenkast?
Die vragen herkennen veel leerkrachten. In deze workshop verkennen we oorzaken van leesweerstand en denken we na over mogelijke aanpakken om leesweerstand in jouw klas of school te verminderen en leerlingen te laten genieten van het stilleesmoment.
Roel Verloop is docent Nederlands aan de pabo van Driestar hogeschool. Daarnaast werkt hij als PhD-onderzoeker bij het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Samen verkennen we in de workshop de mogelijkheden om zonder methode vorm te geven aan technisch lezen en leesbeleving in de vorm van lekker lezen. Dat kan goed door gebruik te maken van een rijke klassenbieb en tijd voor stillezen voor alle leerlingen. In de workshop zal ook aandacht gegeven worden aan de opbouw van een LIST activiteit. Vanuit vele opgedane ervaringen zullen praktische tips voor leerkrachten en leerlingen gedeeld worden.
Arie Visser is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies. Hij is dagelijks in basisscholen te vinden voor training van schoolteams en coaching van leerkrachten op taalthema’s waaronder lezen.
Je wilt je leerlingen leesliefde bijbrengen en biedt ze daarom goede jeugdliteratuur en rijke teksten aan, bijvoorbeeld in een boekenkring. De meeste leerlingen zijn enthousiast, maar de zwakke lezers zijn vaak minder blij. Zij vinden deze teksten al snel te lang, te moeilijk en dus niet leuk. Hoe geef je deze leerlingen toch positieve en leerzame ervaringen?
In de workshop ‘Lezen met dyslexie’ leer je de beperkingen van leerlingen met dyslexie begrijpen. Ontdek waarom ‘gewoon’ meelezen voor hen lastig kan zijn en hoe je ook deze leerlingen met meer plezier kunt laten meedoen, meepraten en meegenieten.
Marianne de Wit-Bijvank werkt als senior dyslexie-expert bij Driestar onderwijsadvies. Zij onderzoekt en behandelt leerlingen met dyslexie, coacht collega-behandelaars en verzorgt trainingen en cursussen met betrekking tot dyslexie.
Geschiedenis is misschien op talig gebied wel het lastigste zaakvak. Het gaat over een andere tijd waarmee we kennismaken via woorden en begrippen die vaak geen onderdeel zijn van de dagelijkse taal van kinderen. Historische kinderboeken kunnen heel goed helpen om de kloof tussen dagelijkse taal en historische begrippen te overbruggen. In deze workshop verkennen we hoe we de samenhang tussen lezen, begripsvorming (begrijpend lezen), stellen (schrijven) en geschiedenis kunnen bevorderen. Als het goed is, kun je de volgende dag al uitproberen wat je in deze workshop hebt geleerd.
Arthur van den Oever is geschiedenisdocent op de pabo van Driestar hogeschool. Aan derdejaars studenten geeft hij les over de samenhang die je kunt creëren tussen lezen, begripsvorming, stellen en geschiedenis.
In jouw klas ben je al volop bezig als leesbevorderaar. Maar goed leesonderwijs voor de hele school gaat verder. Het vraagt om een gedeelde visie en keuzes die door het hele team gedragen worden. Hoe geef je zoiets vorm? In deze workshop denken we met elkaar na over goed taalbeleid. Zo leg je de basis voor goed leesonderwijs voor de hele school.
Liesbeth Uitbeijerse-Quist werkt als docent Nederlands aan Driestar hogeschool en is verbonden als docent aan de post-hbo-opleiding tot Taalcoördinator.
Een belangrijk onderdeel van effectief leesonderwijs is het samen genieten van en nadenken over verhalen door literaire gesprekken. Het voeren van literaire gesprekken in de klas betrekt álle kinderen en verhoogt hun leesvaardigheid, leesvoldoening én literaire competentie. De aanpak is gebaseerd op de didactiek van Gertrud Cornelissen. We gaan zowel in op de theoretische onderbouwing als op de praktische aanpak, zodat je meteen kunt starten in de klas. Tevens bespreken we hoe je geschikte boeken selecteert.
Peter Dijkstra is sinds 2001 werkzaam als docent Nederlands en is sinds kort kenniskringlid van het lectoraat Geletterdheid. Hij is een vurig pleitbezorger van effectief leesonderwijs en het lezen van rijke jeugdliteratuur.
In deze workshop verkennen we de mogelijkheden om filosofische teksten toegankelijk te maken voor leerlingen in het primair onderwijs. We lezen diverse fragmenten uit de jeugdliteratuur en maken de vertaalslag naar een les met een filosofische insteek. Deze workshop is ook geschikt voor leerkrachten zonder filosofische achtergrond.
Christijn Snippe is leerkracht in het hoogbegaafdenonderwijs. Hij studeert filosofie in Leiden. In zijn lespraktijk combineert hij de interesse van leerlingen met filosofische theorieën en denkers zoals Leibniz, Locke en Heidegger.
Ben je benieuwd naar al die jeugdboeken die er de afgelopen jaren zijn verschenen? Na deze workshop heb je kennisgemaakt met de mooiste ervan en ken je een werkvorm die je ook in de klas kunt gebruiken. En een mooie bijkomstigheid: het Ganzenbord-boekenspel kent alleen maar winnaars, dus je hoeft niet bang te zijn om te verliezen.
Corine Dannenberg is bibliothecaris Driestar hogeschool en werkt mee aan Boekenopdracht.
Het symposium vindt plaats op woensdag 12 november van 13.30-17.30 uur in het gebouw van Driestar educatief in Gouda. Het is mogelijk om na afloop aan een diner deel te nemen.
De prijs voor dit symposium is € 195,- per persoon. Het diner is facultatief. Het symposium inclusief diner kost € 215,-.
Wil jij het symposium Beter lezen bijwonen? Je kunt je hieronder aanmelden en direct kiezen welke twee workshops je wil doen.
Heb je vragen? Neem dan contact op met Linda Wolswinkel.