- Datum 21 januari 2026
- Tijd 12:45 - 18:45
- Locatie Driestar educatief, Gouda
- Inschrijving verplicht Ja, voor 14 januari 2026
Een inspirerende leraar weet waar hij voor staat en kan daar aansprekend over vertellen. Wat is jouw verhaal bij het christelijk-reformatorisch onderwijs waar je van dag tot dag voor gaat? Daarover gaat het symposium Christelijk leraarschap dat Driestar educatief op 21 januari 2026 organiseert. Het symposium vindt plaats in de Week van het christelijk-reformatorisch onderwijs van Onderwijs van Waarde, een initiatief van VGS, Driestar educatief, RMU en de Reformatorische Oudervereniging.
Thema: Vertel je verhaal!
Als leraar, ouder, bestuurder probeer je de leerlingen en elkaar mee te nemen in wat je gezamenlijk drijft. Je weet, juist in een tijd van secularisatie en religiestress, waarom het zo belangrijk is dat je christelijk-reformatorische school er is en laat dat graag in woorden zien.
Zo leg je een verbinding met het Bijbelse wereldbeeld waarmee je onderwijs en de inrichting van de school samenhangt en waarop je dienstbaarheid aan en goede burgerschapsvorming voor de samenleving gebaseerd is.
De maatschappelijke en politieke kritiek die er op het christelijk-reformatorisch onderwijs soms is, laat zien hoe nodig het is om het verhaal aansprekend en duidelijk te vertellen. Oefen je daarom tijdens het symposium heel praktisch in het vertellen van het verhaal in woorden die uitdrukken waarom jij ervoor wilt blijven gaan.
Vragen die aan de orde kunnen komen:
Ds. A. Th. (Anne) van Olst, directeur Evangelische Hogeschool en docent homiletiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, gaat in zijn lezing in op het maatschappelijke verhaal van de christelijk-reformatorische school.
Wat is het belang van onze scholen en van het verhaal dat zij te vertellen hebben? Wat is er in het DNA van de christelijk-reformatorische school en hoe maken we dat dienstbaar? Hoe kunnen de verhalen van de Bijbel en de gereformeerde traditie, ook de schurende, ons helpen om dat DNA als een schat in de school door te geven?
Rijk Arends, locatiedirecteur van de hervormde scholen in Opheusden en prijswinnend kinderboekenschrijver van bijvoorbeeld ‘Onder Vuur’, reageert vertellend en anekdotisch met het verhaal van de christelijke school in een dorpscontext.
Hoe haken het maatschappelijke en het pedagogische verhaal van de school op elkaar in? Vormt het één verhaal, of zou het dat sterker moeten vormen? Wat zijn mooie voorbeelden van het elkaar meenemen in dat verhaal? Hoe zouden leraren sterker gemotiveerd kunnen worden om hun centrale boodschap vertellend uit te dragen?
Tussen de lezingen krijgen oud-leerlingen van de ambassadeursscholen in het netwerk Onderwijs van Waarde tijd voor een korte pitch waarin zijn terugblikken op hun tijd op de school. Met de hoofdsprekers en de pitchers volgt een kort afrondend gesprek.
We gaan in twee rondes uiteen in kleine groepen. Alle deelnemers nemen in één van beide rondes deel aan een dialoogsessie. Daarin oefenen zij met het aan elkaar vertellen van hun persoonlijke verhaal en het verhaal van hun school.
Hoe haakt het persoonlijke verhaal, over wat je drijft, in op het gezamenlijke verhaal? Wat bindt en wat scheidt? Wat stimuleert om er samen voor te staan en te gaan, waar schuurt het misschien? Hoe neem je anderen (kinderen, ouders, bestuurders) mee in het toerusten voor de samenleving vanuit christelijk perspectief?
Deze oefensessies, waarin het dialogiseren centraal staat, worden geleid door onderwijsadviseurs en coaches Nelleke van Dijk, Jacolien Boer en Elly Bonestroo.
In de dialoogsessies staat het verhaal én de bijdrage die jij hieraan levert centraal. Dat vraagt nieuwsgierigheid naar elkaar én het verkennen van mogelijk nieuwe wegen. In de dialoog ontdekken we meerdere mogelijkheden, onderzoeken we verhalen wát leidt tot inspiratie én nieuwe perspectieven.
Daarnaast neemt iedere deelnemer in een van beide rondes deel aan een inspiratiesessie. Die vind je in het uitklapmenu hieronder.
Gerdien Lassche is manager beleid en ontwikkeling bij de Reformatorische Oudervereniging (ROV) en Alette Pouwelse is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.
Het is mogelijk het symposium te volgen als onderdeel van een professionaliseringstraject dat uitmondt in een getuigschrift van Driestar educatief voor 25 professionaliseringsuren.
Kern van het professionaliseringstraject is bezinning op de verbinding tussen de christelijk-reformatorische identiteit en de beroepspraktijk van de leraar door middel van het vertellen van het gezamenlijke verhaal van de school. Onderdelen van het traject zijn (aan de hand van het invullen van een persoonlijk reflectieformulier):
Meerkosten voor het volgen van dit traject: 25 euro per persoon.
De prijs voor dit symposium is 125 euro per persoon. Inclusief diner is dit 155 euro per persoon. Als je voor het professionaliseringstraject kiest, betaal je 25 euro extra.
Wil jij het symposium Christelijk leraarschap bijwonen? Je kunt je hier aanmelden en direct kiezen welke inspiratiesessie je wilt doen.