Symposium Christelijk leraarschap 2026

  • Datum 21 januari 2026
  • Tijd 12:45 - 18:45
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
  • Inschrijving verplicht Ja, voor 14 januari 2026

Een inspirerende leraar weet waar hij voor staat en kan daar aansprekend over vertellen. Wat is jouw verhaal bij het christelijk-reformatorisch onderwijs waar je van dag tot dag voor gaat? Daarover gaat het symposium Christelijk leraarschap dat Driestar educatief op 21 januari 2026 organiseert. Het symposium vindt plaats in de Week van het christelijk-reformatorisch onderwijs van Onderwijs van Waarde, een initiatief van VGS, Driestar educatief, RMU en de Reformatorische Oudervereniging.

Thema: Vertel je verhaal!

Als leraar, ouder, bestuurder probeer je de leerlingen en elkaar mee te nemen in wat je gezamenlijk drijft. Je weet, juist in een tijd van secularisatie en religiestress, waarom het zo belangrijk is dat je christelijk-reformatorische school er is en laat dat graag in woorden zien. 

Zo leg je een verbinding met het Bijbelse wereldbeeld waarmee je onderwijs en de inrichting van de school samenhangt en waarop je dienstbaarheid aan en goede burgerschapsvorming voor de samenleving gebaseerd is. 

De maatschappelijke en politieke kritiek die er op het christelijk-reformatorisch onderwijs soms is, laat zien hoe nodig het is om het verhaal aansprekend en duidelijk te vertellen. Oefen je daarom tijdens het symposium heel praktisch in het vertellen van het verhaal in woorden die uitdrukken waarom jij ervoor wilt blijven gaan.

Vragen die aan de orde kunnen komen:

  • Hoe matcht de biografie van de leraar met het verhaal van de school?
  • Hoe deel je je eigen verhaal met collega’s, leerlingen, ouders, samenleving?

Sprekers

Ds. A. Th. (Anne) van Olst, directeur Evangelische Hogeschool en docent homiletiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, gaat in zijn lezing in op het maatschappelijke verhaal van de christelijk-reformatorische school. 

Wat is het belang van onze scholen en van het verhaal dat zij te vertellen hebben? Wat is er in het DNA van de christelijk-reformatorische school en hoe maken we dat dienstbaar? Hoe kunnen de verhalen van de Bijbel en de gereformeerde traditie, ook de schurende, ons helpen om dat DNA als een schat in de school door te geven?

Rijk Arends, locatiedirecteur van de hervormde scholen in Opheusden en prijswinnend kinderboekenschrijver van bijvoorbeeld ‘Onder Vuur’, reageert vertellend en anekdotisch met het verhaal van de christelijke school in een dorpscontext. 

Hoe haken het maatschappelijke en het pedagogische verhaal van de school op elkaar in? Vormt het één verhaal, of zou het dat sterker moeten vormen? Wat zijn mooie voorbeelden van het elkaar meenemen in dat verhaal? Hoe zouden leraren sterker gemotiveerd kunnen worden om hun centrale boodschap vertellend uit te dragen?

Tussen de lezingen krijgen oud-leerlingen van de ambassadeursscholen in het netwerk Onderwijs van Waarde tijd voor een korte pitch waarin zijn terugblikken op hun tijd op de school. Met de hoofdsprekers en de pitchers volgt een kort afrondend gesprek.

Workshops

We gaan in twee rondes uiteen in kleine groepen. Alle deelnemers nemen in één van beide rondes deel aan een dialoogsessie. Daarin oefenen zij met het aan elkaar vertellen van hun persoonlijke verhaal en het verhaal van hun school. 

Hoe haakt het persoonlijke verhaal, over wat je drijft, in op het gezamenlijke verhaal? Wat bindt en wat scheidt? Wat stimuleert om er samen voor te staan en te gaan, waar schuurt het misschien? Hoe neem je anderen (kinderen, ouders, bestuurders) mee in het toerusten voor de samenleving vanuit christelijk perspectief? 

Deze oefensessies, waarin het dialogiseren centraal staat, worden geleid door onderwijsadviseurs en coaches Nelleke van Dijk, Jacolien Boer en Elly Bonestroo. 

In de dialoogsessies staat het verhaal én de bijdrage die jij hieraan levert centraal. Dat vraagt nieuwsgierigheid naar elkaar én het verkennen van mogelijk nieuwe wegen. In de dialoog ontdekken we meerdere mogelijkheden, onderzoeken we verhalen wát leidt tot inspiratie én nieuwe perspectieven.

Daarnaast neemt iedere deelnemer in een van beide rondes deel aan een inspiratiesessie. Die vind je in het uitklapmenu hieronder.

In dit uur durven we het ‘gesprek’ aan te gaan om het christelijke verhaal te delen in doenerstaal. Ontdek hoe tijdens het vertellen van het evangelie twee verschillende denkpatronen elkaar ontmoeten. Wat is nodig om tot een werkelijke ontmoeting te komen, waarin de doener zich gekend en erkent weet? Wat vraagt dit van jou aan inleving, aan taal?

Je ontdekt dat het hier niet gaat om versimpeling. Juist diepe dingen kunnen worden gedeeld, alleen op een andere manier. Als je hier ruimte voor geeft, zal je zelf ook meer vreugde beleven aan de overdracht van het Evangelie.

Ds. L. de Wit is predikant van de hervormde gemeente in Veenendaal (Vredeskerk).
Verhalen zijn er niet alleen in taal- of geschiedenislessen. Eigenlijk vertelt elke vakles een verhaal, zelfs als je zwijgt. In dit uur maken we kennis met dat verhaal. We kijken naar verschillende lagen: wat wordt er expliciet gezegd? En wat is het impliciete verhaal? Soms is het expliciete verhaal min of meer christelijk, terwijl het impliciete verhaal dat niet is.

Tussen deze twee verhalen kan dus een spanning zitten, als het ene verhaal niet matcht met het andere. Hoe kan het anders? Beter gezegd, hoe kan het verhaal (meer) in lijn zijn met hoe de Bijbel spreekt?

Piet Murre is lector didactiek en schoolvakken bij Driestar educatief.
In dit uur bekijken we een christelijk verhaal (of mogelijk meerdere verhalen) die op een manier gebracht worden die uitdaagt. Een klassiek verhaal dat je samen leest en met je klas bespreekt, behoort tot het standaard repertoire van de leerkracht.

Er zijn echter meer vormen en middelen die geschikt zijn voor de christelijke school, maar die vergen net wat meer of andere inspanning. Daarmee maak je kennis in deze sessie. We buiten de vorm uit om de inhoud te bespreken. Het christelijke verhaal dus, maar dan anders.

Janneke de Jong-Slagman is lector geletterdheid bij Driestar educatief.
In dit uur gaan we met elkaar in gesprek over het gezamenlijke verhaal van school en thuis. Kan dit één verhaal zijn of bivakkeert een leerling altijd tussen twee verhalen? Hoe belangrijk is de herkenning in het gezamenlijke christelijke verhaal? Wat is ervoor nodig om het een gezamenlijk verhaal te laten worden? Wat vraagt dit van ouders, de leerkracht en van de leerling?

Deze vragen komen aan de orde in het gesprek dat we met oud-leerlingen gaan voeren.

Gerdien Lassche is manager beleid en ontwikkeling bij de Reformatorische Oudervereniging (ROV) en Alette Pouwelse is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.

Programma van de dag

  • 12.45-13.15 uur          inloop met koffie/thee 
  • 13.15-13.30 uur          opening door Peter van Olst 
  • 13.30-14.00 uur          inleiding Anne van Olst [aansluitend pitch van twee minuten]
  • 14.00-14.30 uur          inleiding Rijk Arends [aansluitend pitch van twee minuten] 
  • 14.30-15.00 uur          doorspreken met hoofdsprekers en pitchers 
  • 15.00-15.30 uur          pauze met koffie/thee
  • 15.30-16.30 uur          dialoog/inspiratiesessie ronde 1 
  • 16.30-17.30 uur          dialoog/inspiratiesessie ronde 2 
  • 17.30-17.45 uur          plenaire afsluiting 
  • 17.45-18.45 uur          diner (facultatief) 

Professionaliseringstraject

Het is mogelijk het symposium te volgen als onderdeel van een professionaliseringstraject dat uitmondt in een getuigschrift van Driestar educatief voor 25 professionaliseringsuren. 

Kern van het professionaliseringstraject is bezinning op de verbinding tussen de christelijk-reformatorische identiteit en de beroepspraktijk van de leraar door middel van het vertellen van het gezamenlijke verhaal van de school. Onderdelen van het traject zijn (aan de hand van het invullen van een persoonlijk reflectieformulier):

  • Podcast Sprekend RD met Henk Vermeulen over de toekomst van het reformatorisch onderwijs
  • Bekijken video’s ambassadeursscholen netwerk ‘Onderwijs van Waarde’
  • Bijwonen symposium Christelijk leraarschap op 21 januari 2026 met thema ‘Vertel je verhaal!’
  • Lezen boek ‘Getrouw verbonden. Brede burgerschapsvorming voor de christelijke leraar’, dr. P. Chr. van Olst
  • Digitale terugkombijeenkomst via Teams op 18 maart 2026 (14.00-15.30 uur) met bespreking van het reflectieformulier

Meerkosten voor het volgen van dit traject: 25 euro per persoon.

Prijs

De prijs voor dit symposium is 125 euro per persoon. Inclusief diner is dit 155 euro per persoon. Als je voor het professionaliseringstraject kiest, betaal je 25 euro extra.

Aanmelden

Wil jij het symposium Christelijk leraarschap bijwonen? Je kunt je hier aanmelden en direct kiezen welke inspiratiesessie je wilt doen.

Persoonlijke gegevens
Factuurgegevens
Indien nodig
Keuze deelname symposium
Inspiratiesessie
Professionaliseringsaanbod
Overige vragen
Algemene voorwaarden