
De scholen gaan weer beginnen! Ben jij er alweer helemaal klaar voor? Voor een goede startzijn veel factoren van invloed. Onderwijsadviseur Geerten Zwemer geeft je een checklist met dingen die je wel én vooral niet moet doen. Hij doet je ook een leuke groepsvormende werkvorm cadeau.
Do's
- Richt je lokaal uitnodigend in. Heet elke leerling welkom bij de deur, zorg voor een leuk naambordje op de tafel zodat elke leerling z’n plekje op kan zoeken.
- Noteer van elke leerling in de eerste week een kwaliteit en geef deze in een persoonlijk gesprekje terug.
- Ken het niveau en de vaardigheden van je leerlingen. Welke differentiatie hebben ze nodig? Wie heeft het nodig om even te lopen, de prullenbak te legen of koffie te halen?
- Maak met elkaar ‘algemene specifieke regels’. Ik kom ze nog zó vaak tegen, A4-tjes volgeschreven met regels wat er allemaal verboden is: ‘wij doen elkaar geen pijn’, ‘wij schelden niet’ en ‘wij gaan zuinig met de spullen om’ Kies voor regels waar veel zaken onder kunnen vallen. ‘Wij behandelen elkaar en onze spullen met respect’ is dan een prima alternatief.
Don'ts
- Als je de groep nog niet kent de groep zelf een plekje laten zoeken waar ze mogen zitten.
- Werken aan relatie met je klas aan het toeval overlaten. Met de herfstvakantie kom je er achter dat je die ene leerling nog helemaal niet kent doordat je dit punt niet hebt ingepland.
- Klassikale instructies die langer duren dan de zelfstandige verwerkingstijd.
- In discussie gaan met de groep over afgesproken regels en aangeven dat je ze zelf ook niet zo belangrijk vind in de les. Het scoort natuurlijk wel lekker bij de leerlingen, maar niet zo collegiaal.
Werkvorm ‘Geef ‘m door’ cadeau
Door met elkaar actief te zijn krijg je de kans om vanuit een spel te leren met de klas. Door deze activiteit meerdere keren uit te voeren geef je aan dat groepsvorming iets is van oefenen en bijstellen.
Laat alle leerlingen op hun plek zitten. Pak een pen. Geef aan dat deze pen doorgegeven moet worden totdat deze bij iedereen is geweest. De tijd start bij de eerste leerlingen en eindigt als de laatste leerling de pen weer teruggeeft aan de leerkracht.
Geef aan dat feedback alleen na afloop wordt gegeven. Reflecteer met de groep wat nodig is om te verbeteren. Noteer de succesfactoren en score op het bord. Welke elementen uit de succesfactoren zorgen voor een fijn schooljaar? Onderstreep dat regelmatig door deze elementen in de lessen te benoemen.
Vragen? Neem gerust contact met mij op!