Teamtraining

Krachtige instructie met actieve leerlingen (EDI)

Training
  • Startdatum In overleg
  • Studieduur Meerdere dagdelen
  • Vorm Teamscholing
  • Locatie Driestar educatief, Gouda
Zijn thema’s zoals betrokkenheid, actieve werkhouding bij de leerlingen, werken aan de leerkrachtvaardigheden, het vergroten van eigenaarschap thema’s waar je als school verder mee wilt? Wij gaan samen met jou aan de slag om dit voor elkaar te krijgen.

Inhoud

 

Bij didactisch vakmanschap hoort een krachtige instructie. Dit zorgt voor betrokkenheid, eigenaarschap en een actieve werkhouding van de leerlingen. Onze trainingen helpen je bij een effectieve instructie en het vergroten van je leerkrachtvaardigheden.

Dit leer je

  • De onderdelen van een goede effectieve instructie. We gebruiken Expliciete Directe Instructiemodel (EDI) als handvat.
  • Verbinden van theorie over de krachtige instructie, naar de zichtbare praktijk in de klas. 
  • Borging in de eigen onderwijsomgeving. 
  • Verdieping in het vergroten van de leerkrachtvaardigheden. 

Zo leer je

Driestar onderwijsadvies ontwikkelde vier routes naar een krachtige instructie. Het belangrijkste hierbij is dat we werken op een manier die past bij jouw school. Daarom begint iedere route met een nulmeting.

We bespreken waar je goed in bent en noteren belangrijke observatiepunten. Dit kan op individueel of op teamniveau zijn. De uitkomsten van deze nulmeting geven belangrijke input voor de keuze van de vervolgroute.

De routes bestaan uit een of meerdere inspiratiebijeenkomsten aangevuld met klassenbezoeken. Om hoeveel bijeenkomsten en bezoeken het gaat, hangt af van het doel van je school.

Deze route is zeer geschikt als je kennis wilt maken met de onderdelen van een goede, effectieve instructie. We gebruikten het Expliciete Directe Instructiemodel als handvat. Deze route bestaat uit een inspiratiebijeenkomst van één dagdeel. We verbinden theorie aan de schoolpraktijk.
Hoe waardevol een inspiratiebijeenkomst ook is, uiteindelijk gebeurt het in de klas. Deze route zorgt voor verbinding tussen theorie en de zichtbare praktijk in de klas. Aan het einde van de inspiratiebijeenkomst worden er werkafspraken gemaakt. Tijdens het klassenbezoek en nagesprek laat de leerkracht zien en horen hoe de ontwikkeling is gegaan.
Deze route zorgt voor een extra verdieping en nog meer koppelingen tussen theorie en praktijk. Na de eerste inspiratiebijeenkomst en de eerste ronde klassenbezoeken, zorgen we tijdens de tweede inspiratiebijeenkomst voor verdieping. Dit kan naar aanleiding van een vooraf bepaald onderwerp of bevindingen uit de klassenbezoeken. Tijdens de tweede ronde klassenbezoeken laat de leerkracht de eigen ontwikkeling zien. Deze route biedt veel mogelijkheden voor een goede borging in de onderwijssituatie.
Deze route is een meerjarige route en kenmerkt zich door verschillende inspiratiebijeenkomsten en klassenbezoeken. Door de terugkerende terugkoppeling tijdens de studiemomenten blijft de persoonlijke én de schoolontwikkeling gewaarborgd. Deze meerjarige route biedt een goede gelegenheid intensief te werken aan het vergroten van de leerkrachtvaardigheden op het gebied van instructie.

Ervaring van Basisschool de Vlashof

Deze Tilburgse school koos voor route 4 en heeft veel gehad aan het traject. “We geven nu een korte en effectieve instructie en we merken dat de betrokkenheid bij de leerlingen ook daadwerkelijk verhoogd is. Wat echt anders is, is dat we meer gericht zijn op het doel en niet op wat ‘af moet’. Daarnaast hebben we ook geleerd hoe we coöperatieve werkvormen bij de instructie kunnen inzetten. We gaan vanaf nu zelf lesopnames maken en die regelmatig bespreken. Zo maken we gebruik van elkaars ervaringen en houden we dit belangrijke thema met elkaar levend!”

Meer informatie nodig?

Voor meer informatie over deze teamscholing of om je aan te melden neem je contact op met Martijn Schumacher. Dat kan via onderstaand contactformulier.

Contactpersoon teamtraining