11 mei 2023

Beeldcoaching als eye-opener in een leven lang leren

Door Jacolien Boer

‘Dat had ik een paar jaar eerder willen zien!’, was de reactie van de leerkracht bij het zien van de gefilmde beelden van de les. ‘Ik kan mijn enthousiasme nog strategischer in zetten. Daarmee blijft er basisrust in de groep en op andere momenten zet ik de klas met mijn energie in beweging.’

Een ander: ‘Ik dacht dat ik streng overkwam, maar nu ik het zo hoor en zie doe ik nog steeds heel lief, misschien ben ik niet altijd even duidelijk over wat ik wil en waar de grens ligt.’

Koudwatervrees, dat is wat er vaak speelt bij de start van een beeldcoach-traject. In veel hoofden spelen vragen als: ‘Wat ga ik zien?’ ‘Hoe kom ik over? ‘Is het goed genoeg?’ 

Groeiend zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid

Meestal maakt al na de eerste sessie onzekerheid plaats voor groeiend zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid. Dit is belangrijk omdat we, wanneer we ons competent voelen, veel beter kunnen ontwikkelen. 

Ik zie coachees, wanneer ze kunnen genieten van wat lukt, open gaan en op zoek naar een volgende stap, een uitdaging. Daarbij is falen ‘part of the game’. Het zien van een situatie die niet lekker loopt helpt ontdekken hoe het anders kan. 

Mild zijn naar jezelf

Mogelijkheden buiten je comfortzone, waardoor je nieuwe wegen ontdekt, nieuwe manieren om met dingen om te gaan. Een van de dingen die hierbij helpt is mildheid. In de eerste plaats mild zijn naar jezelf. 

Het vinden van een goede balans in het genieten van je talenten enerzijds en het onderkennen van mogelijke valkuilen anderzijds is een belangrijke sleutel als het gaat om de professionele ontwikkeling. 

De spade steekt dan aan de hand van de beelden met regelmaat ook dieper af naar de overtuigingen die bijdragen aan zichtbaar gedrag. Ik kan intens genieten van de openheid en passie van onderwijsmensen. Het lef om eerlijk naar zichzelf te kijken, in het belang van de groep met kinderen waar ze zo hard mee werken. 

Coaching is een vorm van professionaliseren

Deze ontdekkingstocht gun ik iedereen, samen genieten van de groei die we in de loop van het traject opmerken. Daarvoor moeten we af van het beeld dat coaching een redmiddel is, iets voor leerkrachten met een ‘probleem’. 

Coaching is een vorm van professionaliseren die naast alle nascholingsbrochures op de teamtafel zou moeten liggen.

Hulde aan de leidinggevende die zijn goed functionerende personeel een traject aanbiedt, om het leven lang leren te stimuleren. Daar wordt iedereen in de school beter van! 

Meer weten over een beeldcoach-traject? Neem dan contact op met Jacolien Boer.

Jacolien Boer

Over Jacolien Boer

Jacolien is onderwijsadviseur bij Driestar onderwijsadvies.