2 oktober 2025

Dyslexie in de klas: hoe ga je daarmee om?

Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?

Wat is dyslexie?

Vraag je aan Van Dale wat dyslexie is, krijg je een kort maar krachtig antwoord: dys·lexie (de; v) 1. stoornis waarbij je moeite hebt met lezen, schrijven en spellen; = woordblindheid. En dat vat precies de kern samen. Het is dus geen luiheid of gebrek aan intelligentie. 

Maar, dyslexie is veel meer dan alleen woordblindheid. Het zorgt ervoor dat een leerling dagelijks tegen grote uitdagingen aanloopt, wat veel frustratie en onzekerheid kan veroorzaken. Dit kan het zelfvertrouwen en de motivatie flink onder druk zetten, zowel op school als daarbuiten. 

Het gaat dus niet alleen het om het korte poosje dat deze leerling van jou les krijgt, maar zijn hele leven lang draagt hij zijn dyslexie met zich mee. Tijdige herkenning is dus belangrijk, zodat jouw leerling zo vroeg mogelijk leert met zijn dyslexie om te gaan.

Signalen van dyslexie in de klas

Herkennen van dyslexie kan moeilijk zijn, vooral bij jonge leerlingen. Maar op welke signalen kun je als leerkracht letten?

  1. Moeite met automatiseren. Heeft de leerling moeite om (zelfs met veel extra oefening) de klanken en letters te onthouden? Of lukt het niet om woordbeelden te onthouden (steeds dezelfde fouten lezen of schrijven). In de kleutergroepen merk je al dat kinderen moeite kunnen hebben met het onthouden van kleuren, dagen en namen van klasgenoten.
  2. Kijk naar het lees- en spellinggedrag van de leerling. Leest een leerling langzaam (spellend), radend of draait hij woorden en/of letters om tijdens het lezen? Heeft een leerling moeite met het herkennen van letters die visueel gelijk lijken (je weet wel, deb, in plaats van bed).
  3. Sociaal-emotionele problemen. Vermijd de leerling lezen en/of schrijven zoveel mogelijk? Of raakt hij snel gefrustreerd als het gaat om lezen en/of spelling? Veel leerlingen met lees- en spellingsproblemen ontwikkelen faalangst of vertonen minder zelfvertrouwen.

Herken je deze signalen, dan betekent dit niet altijd dat een leerling dyslexie heeft. Andere oorzaken zijn ook mogelijk, zoals een achterstand in taalontwikkeling, gebrek aan oefening of een lage intelligentie. Belangrijk is vooral om de signalen te herkennen en serieus te nemen.

Wat kun je doen om een leerling te ondersteunen?

Ook al ben je geen expert op het gebied van dyslexie, toch kun je je leerling ondersteunen in de klas. Een paar tips:

  1. Schakel op tijd extra zorg in
    - Bespreek wat je ziet in de klas met ouders en je intern begeleider. Wanneer de leerling voldoet aan de richtlijnen voor een vergoed onderzoek vraag dit dan tijdig aan.
    - Dyslexiebehandelaren kunnen extra begeleiding en oefening bieden, bespreek samen regelmatig de voortgang en vraag tips die je kunt gebruiken voor in de klas.
  2. Zorg voor een ondersteunende leeromgeving
    -Zorg voor een rustige werkplek waar de leerling zich goed kan concentreren.
    -Gebruik visuele hulpmiddelen om letters en woorden duidelijker te maken.
    -Zorg voor voldoende tijd voor lees- en schrijfopdrachten. Vaak heeft een leerling met dyslexie meer tijd nodig om zijn werk af te maken. Zorg ervoor dat jouw leerling zich niet steeds een uitzondering voelt.
  3. Gebruik alternatieve leermethoden
    - Zet technologie in, zoals tekst-naar-spraakprogramma’ s bij toetsen.
    - Lees teksten hardop voor.
    - Probeer luisterboeken aan te moedigen. Dit helpt bij het ontwikkelen van taalbegrip, zonder dat leesvaardigheid een beperking vormt.
  4. Pas je instructie aan
    - Geef duidelijke, stapsgewijze instructies en herhaal belangrijke informatie.
    - Betrek je leerling actief, door bijvoorbeeld herhalingen of mondelinge opdrachten aan te bieden.
  5. Positieve feedback
    - Geef regelmatig complimenten en erken vooruitgang, ook al is die nog zo klein.
    - Stimuleer je leerling door te zetten, moedig hem aan om te blijven oefenen. Wees hierin creatief, een leuke beloning voor een uitgelezen boek doet het altijd goed.

Tot slot

Een leerling met dyslexie in de klas hebben, kan voelen als een obstakel, maar is absoluut geen onoverkomelijke berg. Als leerkracht kun jij de gids zijn die je leerling helpt deze berg te beklimmen. 

Jij kunt het verschil maken door een positieve en ondersteunende houding aan te nemen. Met geduld, begrip en de juiste ondersteuning geef je jouw leerling de ruimte om met zijn uitdagingen te groeien en een zelfverzekerde plek in jouw klas te vinden.

Meer weten?

Wil je meer weten over of je verdiepen in dyslexie? Neem dan contact op met Nicole Reijm:

Dyslexiespecialist 3.0

Cursus
  • 779,-
  • Meerdere dagdelen
  • Online