Nicole Reijm
Orthopedagoog - SKJ:120000843- 0182540333 Bel met Nicole Reijm
- Stuur een Email Stuur een Email Nicole Reijm
Vroeg of laat krijg je ermee te maken: die ene leerling die flink wat moeite heeft met lezen en spellen. Ondanks jouw goede (begrijpend) leeslessen blijft hij zich met zichtbaar veel moeite door boeken heen worstelen. Is het mogelijk dat deze leerling dyslexie heeft? Hoe kun je als leerkracht signalen van dyslexie herkennen en wat kun je zelf in de klas al doen om deze leerlingen te helpen?
Vraag je aan Van Dale wat dyslexie is, krijg je een kort maar krachtig antwoord: dys·lexie (de; v) 1. stoornis waarbij je moeite hebt met lezen, schrijven en spellen; = woordblindheid. En dat vat precies de kern samen. Het is dus geen luiheid of gebrek aan intelligentie.
Maar, dyslexie is veel meer dan alleen woordblindheid. Het zorgt ervoor dat een leerling dagelijks tegen grote uitdagingen aanloopt, wat veel frustratie en onzekerheid kan veroorzaken. Dit kan het zelfvertrouwen en de motivatie flink onder druk zetten, zowel op school als daarbuiten.
Het gaat dus niet alleen het om het korte poosje dat deze leerling van jou les krijgt, maar zijn hele leven lang draagt hij zijn dyslexie met zich mee. Tijdige herkenning is dus belangrijk, zodat jouw leerling zo vroeg mogelijk leert met zijn dyslexie om te gaan.
Herkennen van dyslexie kan moeilijk zijn, vooral bij jonge leerlingen. Maar op welke signalen kun je als leerkracht letten?
Herken je deze signalen, dan betekent dit niet altijd dat een leerling dyslexie heeft. Andere oorzaken zijn ook mogelijk, zoals een achterstand in taalontwikkeling, gebrek aan oefening of een lage intelligentie. Belangrijk is vooral om de signalen te herkennen en serieus te nemen.
Ook al ben je geen expert op het gebied van dyslexie, toch kun je je leerling ondersteunen in de klas. Een paar tips:
Een leerling met dyslexie in de klas hebben, kan voelen als een obstakel, maar is absoluut geen onoverkomelijke berg. Als leerkracht kun jij de gids zijn die je leerling helpt deze berg te beklimmen.
Jij kunt het verschil maken door een positieve en ondersteunende houding aan te nemen. Met geduld, begrip en de juiste ondersteuning geef je jouw leerling de ruimte om met zijn uitdagingen te groeien en een zelfverzekerde plek in jouw klas te vinden.
Wil je meer weten over of je verdiepen in dyslexie? Neem dan contact op met Nicole Reijm: