14 mei 2024

‘Een leerling zei: “Eindelijk een juf die mij begrijpt.” Daar doe ik het voor!’

Agnes Moree (47) uit Ede werkt al ruim vijfentwintig jaar als leerkracht in de bovenbouw (meestal groep 8) van de Ruitenbeekschool in Lunteren. Dat je ook na vijfentwintig jaar niet uitgeleerd bent, blijkt wel uit haar keuze om de post-hbo Hoogbegaafdheid te gaan volgen. 

Ik heb ervaren dat ik bij hoogbegaafde leerlingen vaak tekortschoot door mijn gebrek aan kennisInmiddels ben ik specialist hoogbegaafdheid en geef ik wat extra uitdaging aan leerlingen die meer- of hoogbegaafd zijn. 

Wat was de aanleiding voor het volgen van de post-hbo Hoogbegaafdheid? 

Een aantal jaren geleden wilde het samenwerkingsverband Berséba dat er op iedere aangesloten school iemand de opleiding specialist hoogbegaafdheid en differentiatie zou volgen. In ons team werd de vraag gesteld of iemand die opleiding wilde gaan volgen. 

Omdat ik al jaren lesgaf en wel toe was aan een nieuwe uitdaging heb ik me aangemeld. Ik vind het een interessant onderwerp. In mijn tijd op de pabo was dit nog geen onderwerp en ik wist er weinig van. Ook heb ik ervaren dat ik bij hoogbegaafde leerlingen vaak tekortschoot door mijn gebrek aan kennis. Vandaar dat ik deze opleiding wel wilde volgen. 

AgnesAgnes Moree volgde de post-hbo-opleiding Hoogbegaafdheid.

Wat heb je eraan gehad?

Tijdens de opleiding heb ik ontzettend veel geleerd. Ik wist weinig over hoogbegaafdheid, maar dat is nu wel anders. We leerden veel theorie over hoogbegaafdheid en ook hoe we met hoogbegaafdheid in de basisschool om kunnen gaan. Ik vind het mooi dat we ook naar de praktische kant ervan keken. 

Daarnaast heb ik ook een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt. Ik had bijvoorbeeld nog nooit een beleidsplan geschreven, maar dat is nu wel anders. Ook heb ik door de opleiding geleerd dat ik ook binnen ons team aandacht mag vragen voor deze leerlingen en hun manier van leren. 

Doe je nu iets anders in je lespraktijk, nu je meer kennis hebt opgedaan?

‘Ik heb veel theorieën geleerd die te maken hebben met hoogbegaafdheid. Daardoor denk ik dat ik hoogbegaafde leerlingen beter signaleer en kan begeleiden. Toen ik nog maar net met de opleiding begon, had ik een leerling in groep 8 die regelmatig lastig gedrag vertoonde. Ik vroeg me af waar dat gedrag vandaan kwam. 

Toen ik me moest verdiepen in de verschillende theorieën begon ik haar gedrag te herkennen. Bij mij viel toen het kwartje. Deze leerling is waarschijnlijk hoogbegaafd. Daardoor kon ik deze leerling beter begrijpen. Een ander voorbeeld is een leerling die ik vanaf dit schooljaar begeleid. Ik had hem nog maar twee keer gesproken, toen hij opgelucht thuiskwam. Eindelijk een juf die mij begrijpt”, zei hij! Daar doe ik het voor! 

Waarom heb je deze opleiding gevolgd bij Driestar onderwijsadvies?

De opleiding die ik volgde was een samenwerking van Berséba en Driestar onderwijsadvies. De opleiding werd in Veenendaal gegeven en bestond maandelijks uit een bijeenkomst van negen tot ongeveer een uur. 

Ook heel goed te combineren met een gezin dus. Het initiatief kwam vanuit het samenwerkingsverband. Ik heb ook de pabo aan Driestar hogeschool gevolgd en vond het fijn om ook nu weer bij Driestar hogeschool te studeren. 

Wie raad jij deze opleiding aan?

Ik zou eigenlijk deze opleiding aan iedere leerkracht aan willen bevelen. Er is te weinig kennis over hoogbegaafdheid en dat is toch een onderwerp dat steeds meer op de kaart staat. Elke leerkracht kan hier winst uithalen. Je gaat anders naar hoogbegaafde leerlingen kijken. 

Meer weten over de post-hbo Hoogbegaafdheid?

Wil je meer weten over de opleiding en wat je allemaal gaat leren?

Lees meer over de opleiding