EdTech-bedrijf xXenta en Driestar educatief hebben vandaag een strategisch partnerschap gesloten om het onderwijs toekomstbestendig te maken met de slimme én verantwoorde inzet van kunstmatige intelligentie (AI).
Het partnerschap richt zich op drie samenhangende pijlers:
Jan Kloosterman, bestuurder van Driestar educatief, voegt toe: “AI is geen technologische golf die we moeten overleven, maar een kans om vanuit onze visie goed onderwijs te verdiepen. Samen met xXenta werken we aan oplossingen die leraren, scholen en leerlingen/studenten echt vooruithelpen.”
 Namens Driestar onderwijsadvies ondertekende manager Evert de Bruin de raamwerkovereenkomst.
Namens Driestar onderwijsadvies ondertekende manager Evert de Bruin de raamwerkovereenkomst.
“Met deze samenwerking zetten we een volgende stap naar een slimmere inrichting van het onderwijs met veel aandacht voor de mensgerichte component,” zegt Arno Wouters, CEO van xXenta. “We willen AI niet vóór, maar mét docenten inzetten – als versterker van hun vakmanschap.”
De samenwerking is juridisch vastgelegd in een raamwerkovereenkomst tussen xXenta en Driestar educatief en geldt voor de private labels: Driestar onderwijsadvies, CPS Onderwijsontwikkeling en Gouwe Academie.
Binnen dit raamwerk worden innovatieve AI-toepassingen ontwikkeld die aansluiten bij de Europese AI Act, met nadruk op privacy, veiligheid en onderwijskundige kwaliteit.
xXenta is een Nederlandse EdTech-onderneming die zich richt op het ontwerpen van AI-gedreven leeromgevingen, tutoringplatforms en simulatietools. Hun missie: leren persoonlijker, effectiever en betekenisvoller maken door de kracht van kunstmatige intelligentie te verbinden met menselijke wijsheid.
Driestar educatief is een christelijk praktijkgericht kenniscentrum dat een inspirerende bijdrage levert aan het onderwijs in binnen- en buitenland.
Onder de holding Driestar educatief vallen drie onderwijsadviesdiensten: CPS Onderwijsontwikkeling, Driestar onderwijsadvies en Gouwe Academie.
Deze labels leveren ieder vanuit hun eigen expertise en met een doelgroep eveneens hun bijdrage aan het opleiden, begeleiden en professionaliseren van leraren in het PO en VO.
In deze unieke samenwerking inspireren en ondersteunen bovengenoemde organisaties gezamenlijk leraren om met vakmanschap, visie en impact het verschil te maken — voor hun leerlingen én voor de toekomst van het onderwijs.