Alice Methorst
Senior onderwijsadviseur en geregistreerd (team)coach- 06-44117050 Bel met Alice Methorst
- Stuur een Email Stuur een Email Alice Methorst
- LinkedIn LinkedIn
“We zijn veel hechter geworden als team en elkaar feedback geven gaat beter. PCM heeft daar enorm bij geholpen,” vertelt Jolanda Beijer, directeur-bestuurder bij de School met de Bijbel in Emst. Zij en haar team begonnen twee jaar geleden aan een PCM-traject met Driestar onderwijsadvies en zorgen nog regelmatig voor borging en “onderhoud”, ook bij nieuwe collega’s. We vroegen Jolanda naar haar ervaringen met PCM.
“Ik zocht een oplossing voor het feit dat ik merkte en hoorde dat het team het lastig vond om elkaar feedback te geven. Daarnaast wilde ik meer eenheid in het team. Voor die twee dingen heb je begrip nodig voor elkaar. Ik ben op zoek gegaan naar een instrument dat ons kon helpen om te komen tot een gezamenlijke taal: wat verstaan we onder feedback, wat is voor ons samenwerken? Al Googelend ben ik bij PCM uitgekomen.”
“We hebben met het hele team de persoonlijkheidstest ingevuld. Daarna hebben we in het eerste jaar een aantal teamscholingen gevolgd om meer inzicht in elkaars profiel te krijgen. Onlangs hebben we een bijeenkomst gehad over stress en hoe je dan handelt.
Voor aankomend jaar staan er al momenten gepland om verder de diepte te gaan. We hebben ook een ouderavond over PCM gehouden en uitleg gegeven over de verschillende persoonlijkheidstypen en waarom het ene bijvoorbeeld niets vertelt bij thuiskomst en de ander gelijk een heel verhaal begint.”
“Ja, dat vind ik heel belangrijk. Er start binnenkort een nieuwe collega en hij krijgt een soort versnelde training. Zo blijft geborgd wat we hebben opgebouwd. Mijn ervaring is dat als je ergens nieuw binnenkomt en iedereen iets op een bepaalde manier doet, je daar als nieuweling bij aansluit. Maar, je moet wel weten waarom je dat doet. Door nieuwe collega’s mee te nemen in PCM veranker je het in je school.”
Jolanda Beijer
“Het lukt beter om elkaar feedback te geven en we zijn hechter, want er is een soort basisbegrip voor elkaar. We zijn samen verantwoordelijk voor de hele school. Als het minder goed gaat met een kindje in groep 1, dan is dat een onderwerp van het team, niet alleen van de onderbouw. Dat geeft rust, ook naar ouders en leerlingen toe.
Inmiddels lukt het ook om de vertaalslag te maken naar de kinderen. Als je ontdekt welke persoonlijkheidstypen zij hebben, heb je meer begrip voor ze en kun je daar je handelen op aanpassen. PCM helpt ons ook in de communicatie onderling. Ik doe bijvoorbeeld graag dingen in afstemming, terwijl anderen in het team de snelheid erin willen houden. Dat betekent iets voor mijn leidinggeven; ik moet zorgen dat zij geprikkeld blijven. Maar er zijn ook collega’s die ik meer tijd moet geven.”
“PCM heeft veel voordelen. Het helpt bijvoorbeeld bij je personeelsbeleid; stress herkennen, weten wanneer mensen pas op de plaats moeten maken, waar ze energie van krijgen. Bij werving van nieuwe collega’s kun je sterker rekening houden met een diversiteit aan persoonlijkheidstypes in je team. Bovendien is het voor je team - en daarmee je onderwijskwaliteit - heel helpend om hun eigen profiel te krijgen en zichzelf beter te snappen. Zie het als een cadeautje aan je team.”
Neem dan contact op met:
Maak het verschil in je school door écht te verbinden met collega's, leerlingen en ouders. PCM biedt je concrete handvatten voor persoonlijk leiderschap waarmee je dagelijks impact maakt.
Lees meer