13 november 2025

Week tegen de Kindermishandeling: 'Laat me niet los'

Van 17 t/m 23 november is het weer de Week tegen Kindermishandeling. Het thema van 2025 is evenals vorig jaar ‘laat me niet los…..’. Dit thema benadrukt dat we allemaal een rol hebben in het creëren van een omgeving waarin kinderen gelukkig en veilig kunnen opgroeien en ouders zich ondersteund voelen en om hulp durven vragen. 

‘laat me niet los…’ … zíe het kind

Als leerkracht zie je dagelijks de kinderen in jouw klas. Je kent hen. Je ziet hoe het kind binnenkomt, hoe het zich gedraagt. Zit het lekker in z’n vel? Wordt een kind stiller, of juist drukker? Dat kan een signaal voor je zijn om te vragen hoe het met een kind gaat. 

Een kind dat zich terugtrekt, verlies je snel uit het oog, omdat het geen aandacht vraagt. Een kind met drukker gedrag, kan daarachter ‘verdwijnen’. 

We weten dat kinderen die mishandeld worden, zich vaak ongezien en ongewenst voelen. Ze hebben het gevoel dat er niemand om hen geeft. Je doet er toe als leerkracht in deze situaties. Wanneer ze merken dat je echt aandacht voor hen hebt, kan dat een wereld van verschil maken.

Ervaringen

Chantal en Bo vertellen wat een leerkracht kan betekenen:

“Vaak voelde ik mij onzeker. Op school vond ik het moeilijk om mij te concentreren en dingen te leren. Ik had het nodig om erover te kunnen praten om mij veiliger te voelen en beter te kunnen concentreren en leren”. (Chantal)

“Toen ik in groep 7/8 zat waren er thuis heel veel ruzies. Hierdoor kwam ik vaak huilend op school. In die periode sprak ik nooit met leeftijdsgenoten af bij mij thuis, omdat ik nooit wist in welke stemming mijn vader zat. Bij mijn leerkracht van toen voelde ik mij echt prettig. Deze leerkracht maakte ruimte en tijd en had oog voor hoe kinderen in de klas zich voelde…

Ook nu ben ik nog steeds heel blij met de steun van de oppas die in ons gezin was en mijn leerkracht op de basisschool. Door hen voelde ik mij echt gezien en gehoord. Ik ben mij er bewust van dat deze personen de situatie niet konden oplossen, maar dat ik met hen over mijn gevoel kon praten vond ik altijd heel erg fijn”. (Bo)

‘laat me niet los…’. zíe de ouder

Als leerkracht spreek je regelmatig ouders. Vraag ook hen eens hoe het met hen gaat. Wacht daar niet te lang mee als je vragen hebt. Je helpt hiermee namelijk ook de kinderen. Door ouders te begrijpen in wat de opvoeding van hen vraagt, sta je naast hen. En kan er openheid zijn over wat nodig is om een veilige omgeving te blijven bieden, of om deze te realiseren.   

Kijk eens rond

Kijk je klas eens rond als je morgen weer binnenstapt. Van wie zou je wel willen weten hoe het nu echt met hem of haar gaat? En aan welke ouder zou je willen vragen hoe het met hem of haar gaat? 

De stappen van de ‘meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling’ helpen je om signalen te herkennen en bespreekbaar te maken. 

Vragen of verdiepen?

Heb je vragen over de meldcode of wil je professionaliseren in de stappen? Dan is de volgende cursus interessant voor jou:

Scholing meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling

Cursus
  • Dagdeel
  • Driestar educatief, Gouda